På denne 26 mål store tomten skal det etableres tungbilsenter med fossilfri fyllstasjon og døgnhvileplasser.
På denne 26 mål store tomten skal det etableres tungbilsenter med fossilfri fyllstasjon og døgnhvileplasser.

Nytt miljøvennlig tungbilsenter

Hovedstaden går foran og etablerer fossilfritt tungbilsenter.

På en 26 måls tomt, hvor blant annet ærverdige Speditørterminalen lå, skal det bygges fossilfri fyllstasjon for tungtransport og døgnhvileplasser for lastebilsjåfører. Tungbilsenteret realiseres om et års tid.

Initiativtager til storsatsingen, NHO Logistikk og Transport (NHOLT), har samarbeidet med Oslo kommune i et par år om tungbilplanen.

Dekker et stort behov

På den 26 mål store tomta skal to viktige behov tilfredsstilles, nemlig døgnhvileplasser for sjåfører og en fossilfri energistasjon.

- Dette er en særdeles viktig klimaløsning for tungtransporten. Tungbilplanen som omfatter drivstoff-fylling, døgnhvileplasser og trafikkløsninger, er i samarbeid med leverandører av drivstoff, Nova og Statens vegvesen, forteller Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHOLT til Mtlogistikk.no.

Viktig steg

Han understreker følgende:

- Dette er et stort steg mot fossilfri tungtransport i Norge. Bussnæringen kjører allerede på utslippsfri biodiesel og biogass, drosjenæringen er på god vei, og nå blir Oslo først ute med fossiltfritt for tuntransporten.

Tungbilsenteret etableres på tomten som Speditørterminalen i Verkseier Furulunds holdt til. Terminalen, som nå er jevnet med jorden, var et resultat av at Oslo kommune ønsket å samle store deler av byens spedisjonsforretninger på et sted.

 

 

Til toppen