Byråkraten Ivar Engan får som ny daglig leder i Maritimt Forum fra 18. juni ansvar for å ansette den nye kapteien i Shortsea Promotion Centre.
Byråkraten Ivar Engan får som ny daglig leder i Maritimt Forum fra 18. juni ansvar for å ansette den nye kapteien i Shortsea Promotion Centre.

Ansetter ny Shortsea-kaptein til høsten

Ny daglig leder i Shortsea Promotion Centre er på plass til høsten.

Shortsea-skuta har på en måte seilt sin egen sjø og har vært uten kaptein etter at Hans Kristian Haram forlot posten i desember i fjor.

Siden har det vært jaktet på en verdig arvtager til å kjempe for mer gods sjøveien. 18. juni er Ivar Engan på plass som ny daglig leder i Maritimt Forum etter Tord Dale. Han har sluttet i bransjeorganisasjonen for å lede kommunikasjonsbyrået Fo°tprints satsning på havbruk.

Satses videre på sjøveien

Maritimt Forum har ansvar for videreføringen av Shortsea Promotion Centre, og som har fått 950.000 kroner i støtte til en ny femårsperiode, 2018-2023, av Næringsdepartementet og Samferdselsdepartement.

Dale, som har ledet Maritimt Forum siden 2014, kan ikke fortelle hvem som blir ny Shortsea-sjef i løpet av høsten.

Styrker omdømmebygging

Han forteller imidlertid at styringsgruppen i Maritimt Forum vil styrke den generelle markedsføringen i Shortsea-segmentet, og at en i den kommende perioden vil fokusere mer på omdømmebygging for sjøtransport og havner og litt mindre på prosjekter.

- Sjøtransporten er konkurransedyktig på pris, og vi er et vesentlig bedre miljøalternativ enn andre transportformer. Det gjør oss godt posisjonert, sier Dale og fortsetter:

- Vi kommer til å fortsette satsingen på Shortsea Schedules. Her brukes det en god del ressurser på ruteoppdatering og det er gjort et stort stykke arbeid for å lage algoritmer som velger beste rutekombinasjoner.

Dale understreker at dette er et fantastisk verktøy for alle som frakter gods.

- Vi vurderer også muligheten for å legge inn Co2-regnskap for frakten. Etter hvert vil flere aktører møte krav til å dokumentere Co2-avtrykk, og da blir dette en viktig tjeneste å kunne tilby, sier Dale.

Tord Dale var med på å etablere begrepet «grønn skipsfart». Som rådgiver for fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen hadde Dale blant annet ansvar for stortingsmeldingen ”Verdens fremste sjømatnasjon”, der de såkalte grønne konsesjonene først ble lansert.

Fra PR til maritimt

Den nye daglige lederen i Maritimt Forum, Ivar Engan, har solid erfaring innen politikk og næringsliv.

Han rakk riktignok bare vel et halvår som seniorrådgiver i PR-byrået WergelandApenes før han tiltrer stillingen i Maritimt Forum 18. juni.

Før det korte innhoppet i PR-bransjen var byråkraten Engan nærings- og handelsråd ved ambassaden i Washington, en diplomatjobb han hadde i tre år.

Før det jobbet han med industri- og innovasjonspolitikk, som nasjonal ekspert i EU-kommisjonen i Brussel. Han har også vært taleskriver for tidligere nærings- og handelsminister Trond Giske.

Etter hjemkomsten fra USA høsten 2016, har han jobbet i Nærings- og fiskeridepartementet med maritim politikk.

Maritimt Forum er en stiftelse som representerer om lag 700 bedrifter og organisasjoner, fra både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i maritim sektor.

- Maritim næring er i endring og havet blir stadig mer viktig for norsk økonomi. På norske skip, i verftsnæringen, leverandørindustrien, og en rekke bedrifter over hele landet, skapes det årlig verdier for 170 milliarder kroner, hvilket gir arbeid til over 90.000 mennesker.

- Dette gjør maritim næring til Norges nest største verdiskaper, etter olje og gass. Derfor er det viktig at vi sikrer gode maritime rammevilkår i Norge også i årene som kommer. Jeg ser frem til å ta fatt på oppgaven som daglig leder, sier Engan. 

Den nye lederen i Maritmt Forum er utdannet siviløkonom med master i samfunnsøkonomi fra Norges Handelshøyskole i Bergen (NHH), og har i tillegg en mastergrad i EU-politikk fra London School of Economics and Political Science (LSE).

Til toppen