Fiborgtangen blomstrer som transportknutepunkt etter at den nye godsruten på skinner mellom Fiborgtangen og Alnabru er i gang.
Fiborgtangen blomstrer som transportknutepunkt etter at den nye godsruten på skinner mellom Fiborgtangen og Alnabru er i gang.

Norske Skog-salget starter

Norske Skog AS setter i gang prosessen med å selge konsernets syv papirfabrikker.

Nylig skrev vi at Kjell Inge Røkke og Oceanwood redder verdikjeden i Norske Skog med kjøp av konsernets syv fabrikker, og at det kan være redningen for konsernets verdikjede og fremtidige logistikk.

Ifølge en børsmelding onsdag kveld starter salget av fabrikkene umiddelbart med investeringsbanken Evercore som rådgiver.

Driften fortsetter som normalt ved fabrikkene som det er stor rift om.

Kostnadskutt gjennom økt produktivitet, energieffektivisering og bedre logistikk har vært viktige utfordringer for kriserammede Norske Skog.

Bedre logistikk og verdikjede

Ifølge selskapets kommunikasjonsdirektør Carsten Dybevig er en solid verdikjede og bedre logistikk viktige forutsetninger for Norske Skogs videre eksistens.

– Myndighetene må tillate større vogntog til tømmertransport inn til fabrikkene, som Sverige og Finland gjør. Det vil gjøre det billigere for oss. Det er dessuten viktig å forbedre veiene til høyeste tillatte totalvekt på 60 tonn, slik at tømmerbiler kan frakte mest mulig tømmer inn til fabrikken, sier Dybevig.

Det er ennå ikke besluttet å begjære selskapet konkurs, men en konkursbegjæring er trolig nært forestående.

Etter at långiverne i Norske Skog i flere uker hadde forsøkt å bli enige om en refinansieringsløsning for å redde papirkonsernet fra konkurs, kastet investor Kjell Inge Røkke seg for tre uker siden inn i kampen om fabrikkene. Det Røkke-kontrollerte investeringsselskapet Aker har samarbeidet med en av Norske Skogs største långivere, investeringsfondet Oceanwood, om å framtvinge en konkurs.

Til toppen