Nor Lines 10.000 kvadratmeter store lagerhall på Øra er Norges største logistikklager i tre, trolig også verdens største.

Nor Lines inn i ny Øra-terminal

Ved siste årsskifte flyttet Nor Lines inn i sin nye storstue i Fredrikstad.

Den nye havneterminalen er selskapets største og det er Borg Havn som har stått for byggingen.

​Pilotprosjekt

Den nye terminalen er bygget i massivt tre og er et pilotprosjekt. Nå som papirindustrien i Norge har flyttet mye av virksomheten utenlands, er det betydelige mengder tømmer tilgjengelig.

- Her kan vi være med på å skape en ny næring. Treet har gode egenskaper når det gjelder fuktighet og isolasjon. Det reduserer våre energiutgifter. Massiv tre er også et materiale som det er enkelt å jobbe med, sier havnedirektør Tore Lundestad til FB.

Terminalen er ca. 10.000 kvadratmeter inklusive 800 kvadratmeter til kontorer. 4000 kvadratmeter skal benyttes til sjø, mens 3000 kvadratmeter er øremerket tredjepartslogistikk, 3PL.

Oppfordrer

Lundestad håper at det kommer flere norske leverandører av massiv tre, som har en rekke fordeler. Borg havn deltar i Innovasjon Norges utviklingsarbeid for å få økt satsing på massiv tre her i landet. Målet er å bygge opp en større næring basert på norsk tømmer.

Nor Lines 10.000 kvadratmeter store lagerhall på Øra er Norges største i tre. Tømmeret som er brukt er hentet fra Østerrike.

Borg havn vil etter denne utbyggingen disponere bygninger på i alt 60.000 kvadratmeter.

3PL-satsing

I følge distriktssjef i Nor Lines, Jan Vidar Martinsen er 3PL et stadig voksende produkt. Resterende areal skal benyttes til bilsiden av virksomheten.

Nor Lines avd. Fredrikstad har leiet kontorer og et 60 år gammelt lagerbygg av Borg Havn. Manglende plass og stor godstilstrømning har ført til at Nor Lines har måttet leie 7-8 steder i havnen.

Arkitekten er BAS Arkitekter og entreprenør er Ove Skår AS, begge fra Sarpsborg.

Investeringen ligger på 85 millioner kroner. Borg havn vil eie bygget og leie ut til Nor Lines.

Stille

Nor Lines har imidlertid gått stille i dørene, uten noen som helst offisiell åpning, i alle fall hittil.

Kanskje det er lagt lokk på informasjon inntil avtalen med Eimskip er godkjent?

Etter flere krevende år ble det klart for Nor Lines-eier DSD at selskapet måtte bli del av en større struktur. Derfor ble det i fjor høst inngått avtale om salg av Nor Lines AS til Eimskip.

Avtalen er med forbehold om godkjennelse fra Konkurransetilsynet og forventes å tre i kraft tidlig i 2017.

DSD vil fortsatt være eier av de to nye skipene, Kvitbjørn og Kvitnos, men de vil seile for Eimskip/Nor Lines.

Til toppen