Dagens aksjonsgeneral, Ove Tepstad, frykter for en allerede presset transport- og logistikknæring.

– Nok er nok

Det sier Ove Tepstad, en av aksjonsgeneralene som sto bak dagens politiske markering hvor flere hundre lastebiler fylte innfartsveiene til Bergen.

Dette skapte store trafikale problemer på innfartsveiene midt i rushtiden og utover onsdagen.

Markeringen var et samarbeid mellom NHO Logistikk og Transport (NHOLT) Vestlandet, hvor Tepstad er styreleder, Norges Lastebileier-Forbund Hordaland, Yrkestrafikkforbundet og Norsk Transportarbeiderforbund. Bakgrunnen er en rekke nye forslag til et allerede stramt bompengeregime.

Vellykket

- Dette har vært svært vellykket, forteller Ove Tepstad som var gjest i NRKs Dagsnytt 18 i ettermiddag.

- Markeringen handler ikke bare om en protest mot bompenger, men næringslivet i sin helhet som sliter med å bære kostnadene. Derfor har vi gått sammen med andre næringslivsorganisasjoner for å vise vår misnøye, forteller Tepstad.

Byrådet i Bergen foreslår blant annet å øke antallet bomstasjoner, fjerne månedstaket på 60 passeringer, heve de generelle takstene og rushtidstakstene, redusere maksimal rabatt fra 20% til 10%, toveis innkreving i bomstasjoner og en ny takst som innføres på dager med særskilt høy luftforurensing.

Heftige reaksjoner

Forslagene har skapt heftige reaksjoner blant privatbilister og næringsliv i Bergen. Transport- og logistikknæringen frykter at dette vil øke belastningen på en allerede presset bransje.

– Det er svært beklagelig at det blir lagt opp til et takstsystem som ikke tar hensyn til varetransporten, sier Tepstad.

Byrådet ønsker å bedre luftkvaliteten i Bergen. Den målsettingen støtter en samlet transport- og logistikknæring. Det er imidlertid virkemidlene bransjen reagerer på.

Til toppen