Scania ligger så godt an på registreringsstatistikken at det er fristende allerede nå å utrope merket til en soleklar vinner av 2015.
Scania ligger så godt an på registreringsstatistikken at det er fristende allerede nå å utrope merket til en soleklar vinner av 2015.

Noe tilbakegang i oktober

Ved utgangen av september skrev vi om litt mindre tilbakegang enn måneden før. Generelt har det nå gått litt andre veien igjen. Med bare to måneder igjen av året er det all grunn til å regne med at totalmarkedet ikke kommer opp på fjorårsnivået, men blir kanskje ikke liggende så langt bak heller.

Det som imidlertid står fast, er at Scania fortsetter fremgangen og bedrer markedsandelen ytterligere. Det skjer med en modellserie som etter alt å dømme blir skiftet ut i løpet av neste år. Scania forbedrer seg altså mens merket er på topp!

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre», spesielt i den letteste klassen.

3,5 – 5,9 tonn

Den letteste lastebilklassen ble litt svekket i løpet av oktober og ligger nå 33% under samme tidspunkt i fjor. Mercedes-Benz med Sprinter leder klassen og styrker fortsatt markedsandelen. Det er litt motsatt tendens for Volkswagen. Her nærmer det seg nå modellskifte hvor VW har skilt lag med Mercedes-Benz i produktutviklingen. Nye VW Crafter skal også selges av søsterselskapet MAN.

6,0 – 9,9 tonn

Også denne klassen har en liten tilbakegang siden september. Til tross for at Iveco følger denne trenden, ligger merket fortsatt brukbart foran Mercedes-Benz som på sin side har hatt en god vekst. Iveco er markedsleder i dette segmentet også på kontinentet og kommer nå med en betydelig oppgradert Eurocargo. MAN og Fuso har tilbakegang, klart mest for sistnevnte, mens Renault har mer enn doblet registreringene fra i fjor.

10,0 – 15,9 tonn

Dette beskjedne segmentet har bedret seg i løpet av de siste månedene, men ligger fortsatt noe under fjorårsnivået ved utgangen av oktober. Dette er en «tysk» klasse hvor Mercedes-Benz og MAN til sammen har en markedsandel på over 66%, men det er tredjemann på lista, Volvo, som prosentvis øker mest av de største. Det slår likevel ikke DAF som har doblet sine registreringer fra samme tid i fjor, mens bunnplasserte Iveco har knapt fjerdeparten av antall registreringer fra samme tidspunkt i 2014.

16,0 – 21,9 tonn

Før sommerferien hadde denne klassen vekst, men det gikk andre veien etterpå. Det har imidlertid bedret seg noe i både september og oktober. Den kraftige veksten til Scania i dette segmentet har avtatt noe, mens Volvos tendens er det motsatte. Forholdet mellom de to svenske merkene vil likevel neppe bli særlig endret de to månedene som er igjen av året. MAN opplever nå en viss vekst i dette segmentet og har krabbet over 10% i markedsandel. Renault og Iveco har vekst, men fra et meget beskjedent nivå.

22 tonn og tyngre

Det tyngste og avgjørende segmentet har nærmet seg med forsiktige skritt fjorårsnivået, men det skjedde ingen ytterligere fremgang i oktober. Både Scania og Volvo har en marginal økning i markedsandelen den siste måneden, men Scania drar fortsatt litt fra. På tredjeplassen gjør Mercedes-Benz en god jobb, men har ingen endring i markedsandelen fra september til oktober. MAN har igjen tippet under 5% og er nok definitivt ikke fornøyd med det. Renault har drøyt firedoblet registreringene fra samme tidspunkt i fjor, man fra et meget lavt nivå. Men man legger merke til Renault T-serien ute på veien i større grad enn tidligere.

Til toppen