Nødbrems blir standard

Volvo Trucks innfører kollisjonsvarsling med nødbrems som standard på Volvo FH. Se video der journalist Annette Eilert prøver systemet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MTlogistikk.nos søsternettsted AT.no var på en testbane utenfor Göteborg og prøvde en Volvo FH med varslings- og nødbremsesystemet «Collision Warning with Emergency Brake (CW-EB)» sammen med flere norske og svenske journalister. Vi skrev da dette om systemet:

En hard oppbremsing senere har FH-en bremset selv ved hjelp av det innebygde nødbremssystemet, Collision Warning with Emergency Brake (CW-EB). Dette systemet bruker to sensorer til å måle avstander og hastighet til kjøretøy foran lastebilen: En radar i grillen og et kamera over frontruten. Dataprogramvare utviklet av Volvo, og koblet til bremsene, sørger for at bilen automatisk prøver å unngå kollisjon. Radaren er for øvrig den samme som den adaptive cruisekontrollen bruker. CW-EB virker selv om cruisekontrollen er slått av. CW-EB har fire varsel/bremse-faser: 1. Forvarsel med lys. 2. Varsel med lyd og blinkende lys. 3. FH bremser, fortsatt med lys- og lydvarsling. 4. Full brems med lys- og lydvarsel.

Se videodemonstrasjon av systemet nederst i artikkelen.

Krav om nødbrems

I Europa blir det krav om nødbremssystem på nye lastebiler fra november 2015. Volvo ønsker å ligge i forkant av dette, og innfører systemet som standard på nye treakslede Volvo FH fra uke 37 2014.

- Vi har valgt å gå lenger enn det lovkravet sier med vårt nødbremsesystem. Det viktigste er forhindre en ulykke. Systemet forsøker å få førerens oppmerksomhet i flere steg med lys og lyd før bilen foretar en nødbrems, sier Carl Johan Almqvist, ansvarlig for trafikk- og produktsikkerhet hos Volvo Trucks i Sverige.

Varsling som regel nok

- Vi vil ikke ta fra sjåførene manøvreringen av kjøretøyet, ettersom de har best mulighet til å bedømme situasjonen og gjøre en unnamanøver, sier Almqvist.

Men om ikke lastebilen registrerer noen reaksjon fra sjåføren gjennom rattutslag eller oppbremsing starter varslingen. Deretter en forsiktig bremsing. Dersom det trengs aktiveres nødbremsesystemet som får lastebilen til å stoppe helt opp. 

I de fleste tilfeller får de første varslene sjåføren til å reagere, og det som kunne blitt en alvorlig ulykke avverges.

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS