Dokumenter NLF har fått tilgang til viser at Kreiss-sjåfører jobber mer og tjener mye mindre enn de skal. Kreiss bestrider dokumentene.

NLF: - Kreiss-sjåfører har 370 euro i grunnlønn

NLF opplyser å ha fått tilgang til standardkontrakter mellom sjåfører og det latviske transportselskapet Kreiss.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I NLF-Magasinet nr 3, 2018, blir det klart at NLF (Norges Lastebileier-Forbund) har sett nærmere på kontrakter mellom sjåfører og Kreiss.

Det fremkommer i bladet at ukentlig arbeidstid for Kreiss-sjåførene skal være 56 timer i uka - 240 timer i måneden. For denne tiden får sjåførene en grunnlønn på 370 euro (ca. 3500 kroner).

Grunnlønnen blir ut fra dette litt under 15 kroner i timen.

- Dette er noe av det drøyeste vi har sett. Her snakker vi praktisk talt slavelønninger, sier adm. direktør i NLF, Geir A. Mo, i bladet.

Ifølge Kreiss' kontaktperson Rihards Kluss, har selskapet utført ca. 2500 kabotasjeturer i Norge i 2017.

Kluss bestrider overfor NLF-Magasinet lønns- og arbeidsvilkårene som NLF har fått tilgang til og mener det må være en feil.

Etter allmenngjøringsloven skal alle utenlandskesjåfører som kjører kabotasje i Norge få utbetalt norsk minstelønn og diett, samt være underlagt norske regner knyttet til arbeidstid i tidsrommet kabotasjeoppdraget utføres.

I Norge er minstelønnen 167,65 kroner per time og maksimal ukentlig arbeidstid er 40 timer for yrkessjåfører.

NLF-magasinet har satt av åtte sider til omtale av Kreiss i nummer 3, 2018.

Powered by Labrador CMS