Samhandling og engasjement er det som trekkes fram som hovedårsak til at den nye transportavtalen mellom aktørene i Drammen og Ranheim ble inngått og kunne presenteres på fullriggeren Sørlandet under Arendalsuka. Fra venstre: Ivar Vannebo (Drammen havn), Jarle Gjermundsen Aakredalen (Unifeeder), Trond Ole Winther (Ranheim Paper & Board), Johan Baumann (Drammen havn), Rolf Aarland (Logistica), Olav Skålvik (Greencarrier), Kjell Owrehagen (Green Cargo) og Einar Olsen (Drammen havn). Foto: Drammen havn
Samhandling og engasjement er det som trekkes fram som hovedårsak til at den nye transportavtalen mellom aktørene i Drammen og Ranheim ble inngått og kunne presenteres på fullriggeren Sørlandet under Arendalsuka. Fra venstre: Ivar Vannebo (Drammen havn), Jarle Gjermundsen Aakredalen (Unifeeder), Trond Ole Winther (Ranheim Paper & Board), Johan Baumann (Drammen havn), Rolf Aarland (Logistica), Olav Skålvik (Greencarrier), Kjell Owrehagen (Green Cargo) og Einar Olsen (Drammen havn). Foto: Drammen havn

Miljøvennlig papirflyt via Drammen

Greencarrier, Green Cargo, Unifeeder og Ranheim Paper & Board har inngått en transportavtale som flytter store volumer fra vei til sjø og bane.

Avtalen innebærer transport av papir fra Trondheim, via Drammen havn og Rotterdam havn, til Wien i Østerrike på jernbane og båt i stedet for lastebil, opplyser Drammen Havn i en pressemelding. Gjennom den nye avtalen reduserer bruken av lastebil, mellom papirfabrikken på Ranheim til trykkeriet i Wien, fra 2400 kilometer til kun 24 kilometer.

- Et eksempel på samhandling

Selskapene Green Carrier (speditør), og transportselskapene Unifeeder (båt) og Green Cargo (bane) er med på det unike samarbeidet der de første containerne allerede har blitt transporter på den helt nye og mer miljøvennlige ruta fra Trondheim til Wien, en transport som fungerer utmerket via det intermodale knutepunktet på Drammen havn.

 – Det som skjer i Drammen og Ranheim er et eksempel på at man greier å samhandle mellom næringsliv, sjø og bane, uttalte leder for terminaler i Bane NOR, Kjell Ivar Maudal.

Ranheim Paper & Board, som holder til like utenfor Trondheim, har 179 ansatte og omsatte i fjor for cirka 600 millioner kroner. Hvert år produseres det 110.000 tonn papir og emballasje derav mye fraktes til kunder i Europa, og i tillegg tar fabrikken imot 125.000 tonn returpapir fra Norge og Sverige som brukes i produksjon av nytt papir.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nå skal papir fra fabrikken i Ranheim gå på bane via Drammen havn og med båt til Rottedam og videre med tog til Wien i Østerrike i stedet for å fraktes på lastebil 2400 kilometer gjennom Europa. Illustrasjon: Drammmen havn

– Vi har hittil utelukkende benyttet oss av lastebil-transport, og det har årlig gått 14.000 lastebil-transporter til og fra vår fabrikk gjennom store deler av Norge og nedover i Europa. Vi har et sterkt ønske å bli mer miljøvennlige, og derfor har vi nå inngått en avtale om å bruke sjø og bane i forbindelse med transporter til Wien, sier Supply Chain Manager Trond Ole Winther i Ranheim Paper & Board som ikke ser bort fra at avtalen kan bli utvidet på sikt.

600 containere

– Det dreier seg om 15.000 tonn, eller cirka 600 containere i året, som nå vil bli fraktet på bane og båt i stedet for med lastebil. Vi sparer dermed vårt eget nærmiljø for mye forurensing og trafikk, samt at vi sparer miljøet totalt for 600 tonn med CO2-utslipp, opplyser Winther.

Havnedirektør ved Drammen havn, Einar Olsen, er selvsagt strålende fornøyd med den nye avtalen og med å få en stor bedrift som Ranheim Paper & Board som ny kunde.

– Det viser at Drammen havn, og våre samarbeidspartnere, er konkurransedyktige både på pris og produkt. Og samtidig er det jo en seier for miljøet, sier Olsen.

Til toppen