Seniorrådgiver Jan Olav Bjerkestrand kan forteller om en lys framtid for midt-norsk sjøtransport etter at nye Surnadal Hamneterminal ble åpnet mandag. Foto: Per Dagfinn Wolden (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

Milepel for sjøtransporten

Surnadal Hamneterminal er åpnet. Dermed har et nytt knutepunkt mellom sjø og landtransport i Midt-Norge og Midt-Norden sett dagens lys.

Mandag hadde terminalen en storstilt offisiell åpning, etter nærmere 30 år med planer.

Transport over på sjø i Surnadal er dermed et faktum.

Begynnelsen på et eventyr

– Nå kan det startes båtfrakt med varer til og frå Surnadal. Sea-cargo kommer til å gå med last inn og ut av hamna i Surnadal en gang i uka, forteller seniorrådgiver Jan Olav Bjerkestrand i Kristiansund og Nordmøre hamn.

– Dette er begynnelsen på et flott eventyr. Havna ligger så bra til for å kunne få mye trafikk. Og allerede i månedsskiftet februar og mars vil Sea-Cargo på oppdrag fra Pipelife Norge komme i gang med reguler trafikk annenhver uke. Og det er massevis av store bedrifter i Surnadal og regionen som vil kunne bruke havna, sier Arnt Helge Honstad, havnesjef i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Hjørnesteiner

70 inviterte gjester inntok havna mandag. Her var representanter fra både departement, kommuner, entreprenører, politikk, næringsliv, samarbeidspartnere.

Det er i første omgang hjørnesteinsbedriftene Talgø og Pipelife som overfører en del av varene sine fra vei til sjø. Hamneterminalen vil spille en viktig rolle i utviklingen av sjøtransporten i Midt-Norge, og vil bidra til å endre trafikkbildet på sjø i Midt-Norge. Initiativet regnes som en milepæl for regionen, både for ro/ro-trafikk og terminalvirksomhet.

Fem eiere står bak Surnadal Hamneterminal AS. Surnadal kommune eier 51%, og de resterende andelene eies av Allskog, Talgø Invest, Kristiansund og Nordmøre Havn og Surnadal Hamnelager.

Hamneterminalen og Surnadal Havn har allerede vært i bruk noen måneder, etter at roro-ramp og utbedringer av selve kaia samt opparbeidelse av baklager med asfaltering av 18.000 kvadratmeter er utført.

Industrikaia har ligget der i flere tiår, med ei kommunal kai samt ei tømmerkai eid av Allskog. Men det er først nå at det blir ordinær trafikk til og fra havna innerst i Surnadalsfjorden i industriområdet Røtet.

Trafikk-økning

Hittil har det gått ca. 35.000 kubikk tømmer over havna. Nå økes dette til 55.000 kubikk. Sea-cargo går allerede med last inn og ut av Surnadal Hamneterminal en gang i uka.

Til toppen