Seniorrådgiver Jan Olav Bjerkestrand kan forteller om en lys framtid for midt-norsk sjøtransport etter at nye Surnadal Hamneterminal ble åpnet mandag. Foto: Per Dagfinn Wolden

Milepel for sjøtransporten

Surnadal Hamneterminal er åpnet. Dermed har et nytt knutepunkt mellom sjø og landtransport i Midt-Norge og Midt-Norden sett dagens lys.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag hadde terminalen en storstilt offisiell åpning, etter nærmere 30 år med planer.

Transport over på sjø i Surnadal er dermed et faktum.

Begynnelsen på et eventyr

– Nå kan det startes båtfrakt med varer til og frå Surnadal. Sea-cargo kommer til å gå med last inn og ut av hamna i Surnadal en gang i uka, forteller seniorrådgiver Jan Olav Bjerkestrand i Kristiansund og Nordmøre hamn.

– Dette er begynnelsen på et flott eventyr. Havna ligger så bra til for å kunne få mye trafikk. Og allerede i månedsskiftet februar og mars vil Sea-Cargo på oppdrag fra Pipelife Norge komme i gang med reguler trafikk annenhver uke. Og det er massevis av store bedrifter i Surnadal og regionen som vil kunne bruke havna, sier Arnt Helge Honstad, havnesjef i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Hjørnesteiner

70 inviterte gjester inntok havna mandag. Her var representanter fra både departement, kommuner, entreprenører, politikk, næringsliv, samarbeidspartnere.

Det er i første omgang hjørnesteinsbedriftene Talgø og Pipelife som overfører en del av varene sine fra vei til sjø. Hamneterminalen vil spille en viktig rolle i utviklingen av sjøtransporten i Midt-Norge, og vil bidra til å endre trafikkbildet på sjø i Midt-Norge. Initiativet regnes som en milepæl for regionen, både for ro/ro-trafikk og terminalvirksomhet.

Fem eiere står bak Surnadal Hamneterminal AS. Surnadal kommune eier 51%, og de resterende andelene eies av Allskog, Talgø Invest, Kristiansund og Nordmøre Havn og Surnadal Hamnelager.

Hamneterminalen og Surnadal Havn har allerede vært i bruk noen måneder, etter at roro-ramp og utbedringer av selve kaia samt opparbeidelse av baklager med asfaltering av 18.000 kvadratmeter er utført.

Industrikaia har ligget der i flere tiår, med ei kommunal kai samt ei tømmerkai eid av Allskog. Men det er først nå at det blir ordinær trafikk til og fra havna innerst i Surnadalsfjorden i industriområdet Røtet.

Trafikk-økning

Hittil har det gått ca. 35.000 kubikk tømmer over havna. Nå økes dette til 55.000 kubikk. Sea-cargo går allerede med last inn og ut av Surnadal Hamneterminal en gang i uka.

Powered by Labrador CMS