- Meningsløst å veie containerne

- Meningsløst å veie containerne

Kuehne + Nagel mener de nye reglene som trer i kraft 1. juli er fordyrende og unødvendige.

1. juli 2016 trer et nytt Solas-regulativ i kraft. Solas står for Safety of the Life at Sea og er et regelsett som styrer nettopp sjøsikkerheten.

Alt skal veies

Grunnprinsippet i det nye regelsettet er ganske enkelt. Hver eneste container som skal om bord i et skip, må ha dokumentasjon på containerens vekt. Tidligere har vekten ofte blitt mer eller mindre presist anslått, men nå sier reglene at containeren fysisk skal veies på en av to måter. Enten må hele containeren med innhold veies, eller så må alle bestanddeler i containeren veies før containerens totalvekt fastslås ved å legge til containerens egenvekt.

Les mer om reglene her: Alle containere må veies

All veiing må også skje med utstyr godkjent av hvert lands kontrollorgan for mål og vekt.

- Unødvendig

CEO i Kuehne + Nagel Detlef Trefzger synes de nye reglene er unødvendige og kompliserende.

- Fra vårt ståsted er det unødvendig. Vi får se om den regelen faktisk bli innført eller ikke. Vi ser ingen verdi i å veie containerne, sier han ifølge Lloyds Loading List.

Forsikringselskapenes ønske

Det er internasjonale forsikringsselskaper som har ønsket de nye reglene. Svært ofte når containere er blitt veiet etter ulykker, har det nemlig vist seg at vekten er en helt annet enn det som er oppgitt i dokumentene.

- Spørsmålet er hvor fornuften eller fordelen for bransjen eller forsyningskjeden ligger. Her vil vi svare at dette er en unødvendig utvikling, sier Trefzger.

- Mer regulering gjør forsyningskjedene mer innviklede og dyrere. Vi er i prinsippet for å slippe litt mer løs innen forsyningskjeder og handel, legger Trefzger til.

 

Hvorvidt de nye reglen faktisk får en effekt eller ikke 1. juli er usikkert, etter at en høytstående talsperson for den amerikanske kystvakten, admiral Paul Thomas, påpekte at de nye tilleggene til Solas-regulativene ikke var forpliktende for USA.

Til toppen