Logistikkhovedstaden Røros er nok engang vinterkledt for konferanse. ( )

Logistikkens høyborg vinterkledt

Logistikkhovedstaden Røros er nok engang vinterkledt for logistikk-konferanse, 9.–11. februar.

Selvsagt tar Logistikkforeningens tradisjonelle logistikk-konferanse på Bergstaden oss med inn i omstillingens og digitaliseringens verden.

Men den preges også av følelser. Og som kjent banker et trønderhjerte for Nidarosdomen, Munkholmen og RBK.

Med Bergstaden som lekeplass

Falkbergetsalen på Røros Hotell, midt i Verdensarven Røros og med Rørosviddas flotte turmuligheter rett utenfor døra, fylles igjen med et 200-talls logistikere til et fullstappet faglig og sosialt program.

Styreleder Lars Inge Fenes i Logistikkforeningen, Trøndelag, har gode forutsetninger til å lede logistikkens folk gjennom ulike fremtids-scenarier.

Tar sjøveien

Distribusjonsdirektør Stian Østrem fra Ekornes tar oss med gjennom omstilling fra start til slutt i forsyningskjeden.

70% av Ekornes-eksporten til Europa fra Sykkylven tar sjøveien med DB Schenker som global logistikkleverandør. Ukentlig overføres 11 vogntog til sjø med den nye løsningen.

– Det handler om å finne løsninger for å produsere de​​​r vi er. Målet er at 70 prosent av varene til det kontinentale Europa skal bli fraktet med skip fra hovedanlegget i Møre og Romsdal til Rotterdam i Nederland, sier Østrem til Moderne Transport.​

Årlig håndteres det 300.000-400.000 kubikkmeter last på anlegget på Ikornes i Sykkylven. Totalt går det 2000 TEU med containere fra Sykkylven.

​Trender og digitalisering

Logistikkdirektør Odd Hannestad fra Ahlsell Norge har den ambisiøse tittelen "Kundekrav i verdensklasse og kosteffektive løsninger for alle parter - er det mulig det da?" på sitt foredrag.

Jorleif Aagård fra Cisco Norge skal gi oss et innblikk i trender og utvikling innen digitalisering.

Stein Ove Finland fra Volvo Norge vil fortelle om digitalisering i lastebilen, og Kolbjørn Nordvik fra Engasjert Byrå forteller om hvordan vi får energi til endring.

I debatten lørdag stilles spørsmålet: "Har vi nok godsgrunnlag i Norge til å satse på alle transportformer". Her deltar blant andre Bjarne I. Wist fra BioMar, Knut Eriksmoen fra DB Schenker, Else Marie Marskar fra Statens vegvesen og Wollert Krohn-Hansen fra Trondheim Havn.

Til toppen