Vil Scania igjen kunne true hegemoniet til Volvo med et flunkende nytt lastebilprogram?

Litt avtrapning på det tyngste

Lastebilmarkedet har fortsatt samme positive utvikling, selv om vi ser en liten avtrapning i den tyngste klassen i august. Alle de øvrige vektsegmentene har fremgang sammenlignet med utgangen av august 2015.

Men fortsatt ligger den tyngste klassen godt foran fjoråret. Situasjonen har også bedret seg noe i den aller letteste hvor tilbakegangen er mindre enn for en måned siden. Størst er fremgangen i segmentet 10,0 – 15,9 tonn hvor registreringene pr. utgangen av august var 47,9% over fjoråret. Men dette er en liten klasse som har marginal betydning for totalbildet.

De svenske merkene er lokomotivet i de to tyngste klassene. Over 22 tonn har svenskene nå nesten 80% av markedet. Når Mercedes-Benz også har en god utvikling og har en markedsandel på 12,8%, blir det nesten bare smuler igjen til de andre.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.

3,5 – 5,9 tonn

Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz og hvor både dette merket og VW har hatt en tilbakegang fra samme periode i fjor. Men nå ser vi at begge merkene nærmer seg fjorårsnivået. Begge har faktisk fremgang i markedsandel, ettersom en stor del av tilbakegangen faller på «andre».

6,0 – 9,9 tonn

Iveco har hatt en sterk utvikling i sommermånedene og har stryket sin stilling som markedsleder. Drøyt tredjeparten av det som registreres i dette segmentet for øyeblikket, er Iveco. Merket har åpenbart fått en god vekst av å ha klassens nyeste lastebil. Vi merker oss også en viss fremgang for Fuso, og noen av Canter’ne som er registrert den senere tiden, er faktisk hybridbiler.

10,0 – 15,9 tonn

Dette er en vektklasse alle vokser i for øyeblikket. Alle bedrer markedsandelen også, med unntak av markedsleder Mercedes-Benz og minstemann Renault. Aller størst vekst har Iveco som nå puster Volvo sterkt i nakken om tredjeplassen. Ellers er det ikke å komme fra at dette er en tyskdominert klasse hvor Mercedes-Benz og MAN til sammen legger beslag på nesten 60%.

16,0 – 21,9 tonn

Også dette er en klasse med betydelig vekst, noe de fire største merkene nyter godt av. Volvo og Scania legger beslag på nesten 73% av dette segmentet. De tre minste merkene har tilbakegang, og Iveco og Renault har nå en markedsandel her på bare 0,5%.

Dette er den klart dominerende klassen, og en økning på 7,2% her er viktigere enn den langt sterkere veksten i de lettere klassene. Volvo er størst med en fremgang på nesten 200 biler fra i fjor. Nå blir det spennende å se hvordan et flunkende nytt bilprogram fra Scania vil slå ut i dette segmentet fremover. Med bare en drøy uke siden lanseringen vil det imidlertid drøye noe før biler på norske skilter begynner å synes på veien. Mercedes-Benz bygger sten på sten og styrker stadig sin stilling på tredjeplassen. Og så et lite lyspunkt for MAN på plassen bak helt til slutt. Pr. utgangen av august har merket like mange registreringer som samme periode i fjor. Har man nå endelig klart å stoppe tilbakegangen i dette segmentet? Med et ytterligere forbedret motorprogram fra IAA om tre uker bør merket stå bedre rustet enn på lenge når det gjelder å angripe det krevende norske markedet hvor store motorer er viktigere enn det meste.

 

De tre minste merkene har hatt en veldig negativ utvikling siden samme periode i fjor.

Til toppen