-Vi må investere i mer lagerkapasitet, og oppnå en høyere effektivitet, forteller Henning Røberg.

Leverer automasjon til Coop

Swisslog vant storkontrakt.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi gjennomførte en omfattende tilbudsrunde med strenge krav til kostnadseffektivitet, fleksibilitet og skalerbarhet. Swisslog viste seg å være den automasjonsleverandøren som best kan dekke behovene våre, sier Henning Røberg, prosjektleder for Coop Norges distribusjonsanlegg på Langhus.

Coop Faghandel har hatt stor suksess og rask vekst gjennom mange år, og den nye automasjonsløsningen er en forutsetning for en videre sterk og lønnsom vekst. Nå utvides og oppgraderes anlegget på Langhus.

- Vi må investere i mer lagerkapasitet, og oppnå en høyere effektivitet. Swisslog presenterte det beste konseptet med en robust og fleksibel løsning basert på utprøvd teknologi, forteller Henning Røberg.

Det Swisslog skal levere til Coop er et automatisert høyvarelager med 48.500 pallplasser, Vectura pallkraner, ProMove transportørsystemer, plukkstasjoner og et automatisert kasselager med Tornado miniloadkraner som betjener 75.000 kasse- og kartonglokasjoner. Dette gjør det mulig å håndtere små og store varer i ett og samme system, i kombinasjon med manuelle og automatiserte prosesser.

Swisslog skal levere flere typer automatiske system er til Coop.

Hele løsningen vil kontrolleres og støttes av Swisslogs modulbaserte programvare SynQ WMS lagerstyringssystem. SynQ har funksjonalitet for å styre både manuelle og automatiserte prosesser, herunder: ordrestrategier, bygging av butikkvenlige paller, planleggnings- og styringssystemer, samt overvåkning (cockpit) og administrasjon av distribusjonsanlegget.

- Vi er svært glade og stolte over at Coop Norge valgte Swisslog som sin automasjonspartner for dette strategiske prosjektet, sier Lars Hultén, adm.dir. i Swisslog Nordics.

Det er også skrevet kontrakt for teknisk driftsstøtte og support som gir Coop en kombinasjon av lokale teknikere og eksperter på programvaresupport. Swisslogs team skal ha ansvar for de løpende tekniske ytelsene og vedlikehold av automasjonsløsningen.

Coop er allerede i gang med byggefasen. Swisslogs automasjonsløsning og SynQ WMS monteres og installeres fra og med høsten 2019, slik at det nye distribusjonsanlegget kan være i full drift fra begynnelsen av 2021.

Powered by Labrador CMS