Adm. direktør Robert Falck i Einride (nummer tre fra høyre) og hans medarbeidere har blant annet erfaring fra Volvo Trucks og Scania. De satser nå på egenhånd. Bilde fra lansering av T-Log-konseptet på Goodwood Festival of Speed i Storbritannia 12. juli 2018.

Lanserte sjåførløs tømmerbil

- Førerhuset er den delen som gjør lastebiler dyre å produsere, og sjåføren er det som gjør dem dyre i drift, sier produsenten.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det svenske teknologiselskapet Einride har tidligere kommet på banen med en førerløs elektrisk lastebil for stykkgods, T-Pod. Nå, i juli 2018, viste de en tømmerbil - T-Log.

I likhet med T-Pod, ønsker Einride å få T-Log på veien i 2020.

Lanseringen av T-Log skjedde på teknologimessen Goodwood Festival of Speed i Storbritannia 12. juli 2018.

 

T-Log kan være mindre enn en vanlig tømmerbil og få med seg samme last, fordi den ikke trenger å ha førerhus til en sjåfør.

T-log spesifikasjoner

Batterikapasitet: 300 kWt
Lastekapasitet: 16 tonn
Distanse på en lading: 193 km (ikke oppgitt type terreng/underlag)
Bredde: 2,552 m
Høyde: 3,563 m
Lengde: 7,338 m

Ved å fjerne førerhuset, reduseres også produksjonskostnadene.

- Førerhuset er den delen som gjør lastebiler dyre å produsere, og sjåføren er det som gjør dem dyre i drift, sier adm. direktør Robert Falck i Einride i en pressemelding. 

- Ved å fjerne førerhuset og erstatte sjåføren med en operatør som kan overvåke flere kjøretøy samtidig, reduseres kostnadene betraktelig.

Lastebilen er utstyrt med «lidar» som er som en radar men som bruker laserlys, i tillegg til kameraer og følere som gir informasjon om alt som skjer rundt bilen.

 

Lastebilen skal benytte Nvidias selvkjørende system som gir nivå fire i autonom kjøring som betyr at bilen kan utføre «alle kritiske funksjoner».

T-Log kan fjernovervåkes og -styres på en avstand på mange hundre km av en operatør ved å bruke Phantom Auto telestyring sikkerhetsteknologi.

Nåtidsdata gjør at bilen kan tilpasse kjøreruten etter rushtrafikk og annet. Dette skal gjøre leveransen optimal på transport-tid og energibruk.

Med en batterikapasitet på 300 kWt skal tømmerbilen kunne kjøre 193 km på en lading.

- Tungtransport står for en stor del av CO2-utslippene i verden. T-Log fjerner disse utslippene helt ved å erstatte diesel med strøm. Teknologien er kommet så langt at dette er mulig. Og siden det kan bli gjort - må det bli gjort, sier Falck i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS