Lastebiler på en dansk rasteplass. Kanskje venter de på oppdrag? Kanskje kunne de allerede ha fått det gjennom Wuxus?
Lastebiler på en dansk rasteplass. Kanskje venter de på oppdrag? Kanskje kunne de allerede ha fått det gjennom Wuxus?

Lager Uber for transportbransjen

Logg inn, bestill transport og nærmeste lastebil kommer og henter lasten på minutter.

Det er tanken bak konseptet til det danske IT-firmaet Wuxus. Book online og finn nærmeste lastebil. Så enkelt er i prinsippet systemet testes nå ut i Danmark.

- Det er Uber for godstransporten, sier bakmannen Karsten Kjær til transportmagasinet.dk.

- Til glede for de små

Uber er drosjesystemet som har tatt verden med storm det siste året, til stor glede for noen og sterk forargelse for andre. Systemet lar hvem som helst med en bil, kjørte hvem som helst hvor som helst mot et vederlag.

Kjær tror at dette kan fungere for godstransport også, og han mener det vil være en velsignelse for mindre lastebileiere.

- Vi bryter ned hittil kjente grenser. Det skal være like lett å få hentet godset sitt som å få kjørt sine gjester hjem om kvelden. Man booker en bil på nettet og trenger ikke vente lenge før godset blir hentet og kjørt videre, forteller Kjær.

Kvalitet gjennom tilbakemelding

Kvaliteten på tjenesten skal sikres gjennom at kundene kan bedømme den enkelte lastebileier og sjåfør inne på tjenesten. Får man for dårlige karakterer, risikerer man å bli fjernet fra Wuxus.

Selve konseptet har ikke vært vanskelig å utvikle, men gjennombruddet er først kommet med utbredelsen av smarttelefoner.

- Vi har arbeidet med systemet de siste to årene, og er straks ferdige. Vi går «på luften» i løpet av 2016. Vi er faktisk i ferd med å avslutte forhandlingene med noen svært store investorer, som tror på systemet, og som kan se det geniale i å skape en lett måte å kjøpe transport på og samtidige utnytte ledig kapasitet, sier Kjær.

- Må stå sammen

For å bruke systemet trenger man kun en nettleser. Sjåfører har en tilsvarende app der de legger inn sin posisjon og sin kapasitet. Kjør mener at systemet gjør at små bedrifter kan hamle opp med de større transportører. Samtidig blir det billigere fordi det gjør fordyrende mellomledd overflødige.

- De små må stå samen. Det kan vi gjøre nettopp med vårt konsept, som går ut på å skape et fellesskap – et «community». Hele i deen er at vi støtter og skaper bedre forholde for den underskogen av små og selvstendige lastebileiere, sier Kjær.

Til toppen