Dachser prøver ut vogntog med solcellepanel på taket til varming av skapet. Februar 2017 Foto: Dachser

Lager sin egen strøm

Strømmen brukes til oppvarming av lasterommet. Når utviklingen har gått lengre kan kanskje solcellepanel på vogntog også gi kjøling i skap og fremdrift for bilen.

Dachser og Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE undersøker i disse dager er det mulig å installere solcellepaneler på taket av skappåbygg og utnytte energien som skapes. Dette gjøres ved å sende en test-solcelle-lastebil ut i gatene i Ulm i Tyskland.

Dachsers avdeling Network Management & Organization har i flere år drevet forskning på prototypen for en «solcelle-lastebil», som nå er blitt tatt i bruk i nærheten av logistikksenteret i Ulm. Teamet har allerede fått verdifull kunnskap fra testene, og brukt den nye innsikten til å justere systemet.

Dachser har nå inngått et samarbeid med Fraunhofer ISE. Målet med partnerskapet, som ble etablert i april 2016, er å finne ut hvor mye energi solcellepanelene kan generere i løpet av et år. Derfor har partnerne lansert et innledende pilotprosjekt i en lastebil for frostsensitive varer, og utstyrt den med et batteri som lades opp, solcellepanel, oppvarming i lasterommet, temperatursensorer og en styringsfunksjon for systemet.

1700 Watt

- Planen vår er å samle inn pålitelige data gjennom vinteren, forklarer Maxie Beutler, som er ansvarlig for testene sammen med Nicole Sommerlatte.

De innledende målingene er lovende, opplyser Dachser i en pressemelding.

- Avhengig av hvor mye sol de får, genererer panelene opptil 1700 Watt. Med energi fra solcellepanelene og batteriet holdes temperaturen i lasterommet stabilt på over to grader celsius, sier Beutler.

Solenergi til kjøling og fremdrift

Testresultatene vil vise hvor stort potensialet er for solenergi som genereres på farten.

- Dette er selvsagt bare ideer ennå, men hvis vi kan bruke solenergi på et fremtidig utviklingsstadium i for eksempel kjøleenheter, industrielle lastebiler eller alternativ fremdriftsteknologi, så ville det bidra betydelig til å forbedre den miljømessige bærekraften, sier Beutler.

- Produsere, lagre og bruke solenergi på farten – slik fører vi transport og energiproduksjon sammen. Det vil alltid være utfordrende å prøve å kombinere teknologiene fra to bransjer, men i dette prosjektet samarbeider vi på en konstruktiv måte om innovative løsninger, sier Matthieu Ebert, som leder prosjektet ved Fraunhofer ISE.

Til toppen