×
Annonse for
ENIGE: Pål Kristiansen og Bjørn Didrik Prytz er enige om at en god dialog er viktig.

– Kvalitet er viktigst

Et godt kundeforhold handler langt ifra bare om penger som skifter hender.

  • Dette er en annonse produsert av Native Media.

– Dette er en god stabil kunde som kjøper både krokcontainere, småcontainere og andre ting. Har handlet jevnt og trutt i mange år. Og de kommer med både gode og dårlige tilbakemeldinger, slik at det faktisk er mulig å forbedre seg hvis det er noe de ikke er helt fornøyd med.

Daglig leder Pål Kristiansen i Balticum Frinab har akkurat blitt bedt om å beskrive kundeforholdet til Follo Truckutleie, og Bjørn Didrik Prytz. De har handlet med hverandre siden 2010.

- En god kunde kjennetegnes ikke ved at han alltid er fornøyd, hvis du skjønner. Det er jo selvsagt frustrerende om de løpertil konkurrentene hvis du skulle slumpe til og gjøre en feil. Har han andre ønsker eller krav, så skal vi gjerne forsøke å strekke oss ekstra så han blir fornøyd neste gang.

Fra store til små

INNOM: Bjørn Didrik Prytz svipper gjerne innom kontoret hvis dagens rute er lagt opp slik.
INNOM: Bjørn Didrik Prytz svipper gjerne innom kontoret hvis dagens rute er lagt opp slik.

De siste årene har kundemassen forandret seg, fra store faste kunder, til i dag hvor det stort sett handler om enkeltordrer fra små og mellomstore firmaer. Det er det både fordeler og ulemper med, ifølge Kristiansen.

– Fordelene er at du får en nærere kundekontakt til en mellomstor kunde enn med en stort konsernkunde hvor mailene bare ramler inn. Ulempene er åpenbare, sier Kristiansen.

Follo Truckutleie er en representant for den førstnevnte gruppen, og samarbeidet er så tett at Prytz gjerne svinger innom for en matbit hvis dagsruta er lagt opp sånn.

– Det vi har felles er at også jeg har et firma med mange små og mellomstore kunder. Og det er de jeg tjener på. De store jobber man gjerne veldig mye for, men inntjeningen er ikke all verdens. Og mister du en kunde som står for 30 prosent av omsetningen din, så er det nesten kroken på døra. Den risikoen synes ikke jeg det er verdt å løpe, fortsetter Prytz.

Kvaliteten er viktigst

Rundt lunsjbordet går praten om både modellbiler, teknikk og produkter. Det er derimot ikke bare på grunn av lunsjkakene Prytz er en god kunde.

- Helt ærlig? Det er skikkelig bra produkter som er i orden når jeg får de. Spør jeg om skreddersøm, så er det aldri noe problem. Nå bruker jeg stort sett standardcontainere, og her leverer de det jeg vil ha, hver gang, roser han.

TUNGE LØFT: Et av mange løft Follo Truckutleie har gjort hos BFAB de siste årene.
TUNGE LØFT: Et av mange løft Follo Truckutleie har gjort hos BFAB de siste årene.

Selv om det strengt tatt skulle være en selvfølge, så er det ikke nødvendigvis det, ifølge Prytz.

– Jeg har opplevd utallige ganger at leverandører sier «ja, det fikser» vi når de ser tegningen, men når varen kommer, så er det noe helt annet. Med Pål vet jeg at det ordner seg, sier Prytz. Det er totaløkonomien i regnestykket som er bedre. Det er ikke sikkert han isolert sett alltid kan tilby den billigste prisen, men når du begynner å regne på det etter noen år, så vet jeg at det er lønnsomt, sier Prytz.

Mer enn stål og fire vegger

Ifølge Prytz er det flere fordeler ved å handle med en lite, lokale aktør.

– En container er så mye mer en stål og fire vegger. Det er detaljene som avgjør om en container er bra eller ikke. Dessuten er det viktig med delelager. Mangler det, eller ryker det noe, så er det gjerne bare å svippe ned hit og hente det selv. Han (Pål) er ikke et ansiktsløs mailadresse på et ordrekontor. Et sånt kundeforhold setter jeg pris på.

At selgeren har kompetanse er heller ikke å forakte.

– Det går an å diskutere med Pål om hva som er de beste løsningene for de kundene jeg har. Han skjønner hva jeg prater om eller hva slags produkt jeg trenger. Den dialogen er svært viktig, fastholder Prytz.

Hjelper hverandre

Kristiansen selv smetter inn noen ord.

– Og så forsøker vi å hjelpe hverandre med oppdrag, hvis vi vet den andre kan gjøre det. Det er sånn vi er skrudd sammen, sier Pål.

Innimellom går det også i ett og annet som ikke er fag.

– Uformelle møter er viktig. Vi har mer og mer ansvar i jobbene våre og mer og mer krav, så disse uformelle møtene, som i dag, hvor vi «bare prater piss» er faktisk viktig. Ja, også har han jo en grådig søt kontordame da, ler han.

Til toppen