– Dette er en stor dag for matregionen, Trøndelag og Norge, sier en stolt havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus som i dag kan ta på seg sitt bredeste smil.
– Dette er en stor dag for matregionen, Trøndelag og Norge, sier en stolt havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus som i dag kan ta på seg sitt bredeste smil.

Kråkøya åpnet for sjøgullet

Tirsdag åpnet fiskeriminister Per Sandberg (Frp) den nye havna på Kråkøya utenfor Rørvik ved Trøndelagskysten.

Nå kan transportskip frakte sjømat til kontinentet fra Nord-Trøndelag Havn Rørvik (NTHR).

Vogntogene med fisk som i dag ruller gjennom Norge og over grensa til Danmark, skal erstattes av skip som går mellom Rørvik, Hitra og Hirtshals.

Innovasjon på sitt beste

Kysthavna er trøndersk innovasjon på sitt beste for en havbruksnæring i vekst, og som trenger visjonære løsninger.

I 2015 inngikk Kysthavnalliansen et samarbeid. De skulle få lakseeksporten vekk fra veien og ut på havet. Tre år senere åpner kysthavna på Rørvik.

Fiskeriminister Per Sandberg understreket under åpningen at kystkommunene og oppdrettsnæringa i Trøndelag er eksempel på midtnorsk innovasjonskraft.

Fiskeriminister Per Sandberg sto for åpningen av havna. Foto: Jan Erik Netter

Havbruk er en av de viktigste næringene i Trøndelag og skal vokse med 500 prosent innen 2050.

Med Kråkøya kan 13.000 vogntog bli borte fra norske veier, noe som viser at også utfordringene knyttet til transport kan løses.

Kostnadene så langt for utbyggingen er på 54,5 millioner kroner. I tillegg kommer 30 millioner kroner fra kommunen.

Nytt gull

– Ro-ro-kaia gjør det mulig å ha flere operasjoner samtidig. Her kan fraktebåter legge til med baugen, sier Paul Ingvar Dekkerhus, havnedirektør i NTHR.

– Vi kaller sjømat vårt nye gull. Sitter vi på ræva, går gullet forbi oss og ingen kroner ligger igjen lokalt, sier Dekkerhus som fortsetter:

- Men planene stopper ikke der på industriområdet. Vital Rørvik har allerede etablert seg med olje- og melproduksjon fra restråstoff fra sjømatnæringa. Det planlegges også andre industri- og fabrikketableringer.

– Vi har grunnlaget klart for fôrfabrikk, så det håper vi er på plass om ikke så langt fram i tid, sier Dekkerhus.

Industriparken er til sammen på 1000 dekar, hvor Kråkøya kysthavn utgjør 185 dekar.

  Foto: Jan Erik Netter

Handlingens havnedirektør      

Havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus i Nord-Trøndelag Havn Rørvik (NTHR) har vært en sterk bidragsyter til å sette trøndelagskysten på kartet og havne-Norge på en ny og spennende sjøreise.

Han har for lengst innsett behovet for en effektiv, fremtidig transport- og logistikknæring med en fremoverlent holdning til sjøveis eksport av fersk sjømat fra Midt-Norge til Europa. Noe åpningen av nye Kråkøya kysthavn tirsdag er en bekreftelse på.

Til toppen