Kraftig økning i netthandelen

Norske forbrukere sved av over ti milliarder kroner på netthandel i andre kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Nordmenn er det mest netthandlende folkeslaget i Norden, både med tanke på hvor mange av oss som handler, og gjennomsnittsbeløpet vi legger igjen i nettbutikkene, sier utviklingssjef E-commerce i PostNord AS Kristin Anfindsen.   

Tall fra PostNord viser at forbrukere netthandlet varer for drøyt 10 milliarder norske kroner i andre kvartal 2015. Totalt i Norden handlet man for 36,2 milliarder norske kroner. Det er økning på 23 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

- Netthandel via mobil øker kraftig, fra 9 prosent (2. kvartal 2014) til 16 prosent (2. kvartal 2015). Andelen som netthandler fra mobil, er i dag overlegent størst i Sverige og Norge, det viser PostNords rapport «Netthandel i Norden», sier Anfindsen.

Alle de nordiske netthandelsmarkedene fortsatte å vokse betydelig i løpet av andre kvartal. Spesielt sterkt utviklet innenrikshandelen seg. Den økte med 29 prosent.

– Nordiske forbrukere blir stadig mer modne og åpne for netthandel. Dermed stilles det stadig høyere krav til kjøpsopplevelsen. Nordiske forbrukere mener for eksempel at det er nesten like viktig med tydelig informasjon om hvordan og når en vare skal leveres, som bra og tydelig informasjon om selve produktet, sier Anfindsen

Folk i Norden foretrekker å søke informasjon på nettet før et eventuelt kjøp. Google eller andre søkemotorer brukes aller oftest, men også sammenligningssider, andre nettbutikker og kundevurderinger er vanlige kilder til informasjon.

En netthandelsbedrift som vil lokke til seg nordiske forbrukere, bør først og fremst satse på kommunikasjon via e-post. Det mener de nordiske forbrukerne nemlig er den absolutt beste kanalen for å få dem til å besøke en nettbutikk. Deretter varierer preferansene mellom landene. I Sverige og Finland er også fysisk informasjon i postkassen spesielt effektivt. På andreplass for dansker og nordmenn er kommunikasjon via andre nettkanaler, f.eks. bannere eller tilleggsvinduer.

Powered by Labrador CMS