Kolonial.nos Jon Kåre Stene (t.h.) understreket på Logitas-seminaret, Logistikk for fremtiden 2017, viktigheten av å vinne kampen om dagligvarekundene med råbra logistikk. Her sammen med spesialist på 3D-printing, Lars-Erik Ränner, fra svenske Mittuniversitetet. Foto: Per Dagfinn Wolden (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

Kolonial-suksess med bismak

Kolonial.no sier opp 100 av sine 400 ansatte. Samtidig fortsetter selskapet en eventyrlig omsetningsvekst fra 424 millioner kroner i fjor til rundt 800 millioner i år.

Kolonials direktør Karl Munthe-Kaas begrunner oppsigelsene av hver fjerde ansatt med økt effektivitet på lageret, men også at investorene har presset på for å redusere kostnader.

Ga råd og betraktninger

Ifølge medgründer og ansvarlig for selskapets videre utvikling, Jon Kåre Stene, er logistikk en vesentlig del av kjøpsopplevelsen. Som LEAN-ekspert har han fokus på kontinuerlig forbedring og effektivisering, både internt og ut mot kundene.

– Vi startet med 800 varer og er nå største utvalg på nett. I samarbeid med REMA 1000 holdes prisene lave, og gjennom partnere som Strøm-Larsen og Godt Brød, tilbyr vi et spennende, lokalt utvalg. Et utvalg bygd opp i dialog med kundene våre, forteller Jon Kåre Stene som vi møtte på Logitas-seminaret, Logistikk for fremtiden, på NTNU i Trondheim nylig, og hvor han var en av innlederne.

Her ga han konkrete råd for effektiv og kunderettet logistikk, men delte også sine betraktninger om hva som vil påvirke logistikken i fremtiden.

– Unngå dårlige opplevelser

Stene planlegger for ytterligere vekst og merker økt pågang av kunder som ønsker å få dagligvarene sine levert hjem på døren. - Snu dårlige opplevelser til historier på god kundeservice, understreker Stene.

- Hvordan vil teknologi påvirke fremtiden med tanke på kundeopplevelse, verdistrøm og plattformdynamikk? Spør Kolonial-gründeren og svarer nærmest i samme åndedrag:

- Teknologi er kjernekompetanse — kan du lage ting selv? Ikke stol på at dine løsninger er de rette, eksperimenter raskt og rimelig. Forstå hvert steg i verdistrømmen og vit hvordan du presterer. Prioriter å løse problemer som kommer fra kundene. Skap system og kultur for å kontinuerlig gjøre ting bedre. Tenk lette løsninger som kan endres kjapt, sier Stene og fortsetter:

- Vi merker at folk i stadig større grad ser fordelen med å handle dagligvarene sine på nett. Vi ser vi gjør en forskjell i livene til folk, gjør livet enklere og bidrar til at de får frigjort tid samtidig som de aller fleste også sparer penger på handelen. Det er utrolig givende, sier Stene.

Til toppen