KANDIDAT LAGERTRUCK: Jungheinrich EMD 115i er verdens korteste truck i sin klasse. Men en Li-ion-batterikasse på bare 17 kg, kan den lades til 50 prosent i et vanlig 230v-uttak på bare 30 minutter. Trucken har vært på markedet siden august 2016 og er ideell i trange lagerområder. (Bilde: Soeren Wulf)
KANDIDAT LAGERTRUCK: Still iGo neo CX 20er den første autonome plukktruck, og følger automatisk etter plukkeren. Den holder en trygg avstand og lar føreren bevege seg fritt – men den er alltid der når du snur deg. iGo neo CX 20 følger både trafikkregler og føreren, og har full kontroll over omgivelsene takket være lasersensorer
KANDIDAT LAGERTRUCK: UniCarriers EPH 125 DTFV er det nye flaggskipet fra den svenske produsenten, og kom på markedet sent i høst. EPH 125 har en kraftig motor på 48 volt, og en løftekapasitet på inntil 1250 kg. Den har en topphastighet på 12 km/t og løfter opp til 12, 1 meter. (Bilde: )
KANDIDAT SPESIALKJØRETØY: Crown WAV 60 har sin plass der stiger vanligvis brukes - i smale høye lagerganger. Den er i praksis en elektrisk kjørende stige, som kan kjøre og løfte samtidig - opp til 8 km/t og fem meters høyde.
KANDIDAT SPESIALKJØRETØY: kickTricke er En intralogistisk elektrisk sparkesykkel. Den har en topphastighet p 25 km/t, er sammenleggbar og batteriskift tar bare 20 sekunder. Den kan frakte last på opp til 170 kg. Nyttig og i tillegg gøyal.
KANDIDAT SPESIALKJØRETØY: Still - trekktruck med automatisk lasting og lossing. Still har utviklet et vogn som kan frakte store uhåndterlige gjenstander på opp til 1200 mm x 2400 mm. LiftRunner C-Frame har to par elektrisk drevne teleskopgafler med kapasitet på et tonn hver. En slikt automatisk tog kan erstatte to vanlige gaffeltrucker.
KANDIDAT AGV: SSI Schäfer 2STACK® + ID.ADD. ADD på slutten her står for Automated Driverless Delivery og dette er et helautomatisk konsept for fylling med AGV-kjøretøy.
KANDIDAT AGV: TORsten fra Torwegge er en liten flat AGV bare 21 cm høy, som bruker ulike plattformer for å transportere alle standariserte lassbærere. TORsten navigerer selvstendig på lageret. TORsten kjører i alle retninger, noe som gjør at den lette manøvrerer seg inn på de trangeste plasser.
KANDIDAT ÅRETS SPESIALKLASSE: Jungheinrich Indor Trruck Finder, er et system som holder oversikt over alle lagerets trucker. Systemet vet til enhver tid hvor hver enkelt truck er, og loggfører truckenes bevegelser. (Bilde: Volker_Strey)
KANDIDAT ÅRETS SPESIALKLASSE: Still PowerPlusLife-batteri er er et selvkjølende batterisystem som reduserer temperaturen med 20 grader og dermed bidrar til økt ytelse og økt levetid med opptil to år.
KANDIDAT ÅRETS SPESIALKLASSE: UniCarriers ergonomiske dødmannsknapp er den siste kandidaten. Av sikkerhetshensyn er plukktrucker utstyrt med dødmannssystem. I UniCarriers system er hele førerplattformen en dødmannsknapp. Ifølge UniCarriers er dette en ergonomisk løsning, fordi betjening av hånd- eller fotpedal ikke lenger er nødvendig for å holde trucken i gang.

Kjemper om truck-heder

Til sammen 11 produkter er nominert til årets International Forklift of the Year-priser. Se kandidatene her.

International Forklift of the Year deles i år 9. mai under messen Transport Logistic i München.

 I år er det fire kategorier med til sammen 11 kandidater: 

(Les mer om alle kandidatene i bildekarusellen øverst.)

Lagertruck:

  • EMD 115i, Jungheinrich (elektrisk)
  • iGo neo CX 20, Still (elektrisk)
  • EPH 125 DTFV, UniCarriers (elektrisk)

 Spesialkjøretøy

  •  WAV 60 «Wave» – Crown (elektrisk)           
  • kickTrike, (elektrisk)
  • Trekktruck med automatisk lasting og lossing - Still (elektrisk)

 AGV/Shuttle

  • 2STACK® + ID.ADD – prosessinnovasjon for automatisk påfylling, SSI Schäfer
  • TORsten, Torwegge  - førerløst transportsystem

 Årets spesialkategori

  • «Indoor truck finder», Jungheinrich
  • «Power Plus Life» batteri, Still
  • Innovativt dødmannssystem, UniCarriers Europe

Still ser ut som en vinner så langt med tre kandidater i de fire kategoriene, mens Jungheinrich og UniCarriers har to kandidater hver. 

- Nøkkelordene er elektrisk, autonom og spesialtilpasset, sier formann i juryen, Anite Würmser. 

Skal fremme innovasjon

IFOY ble etablert i 2012 på initiativ for CeMAT-arrangør Deutsche Messe og den tyske bransjeorganisasjonen VDMA med det formål å fremme innovasjon blant produsentene.

En jury bestående av 25 bransjejournalister fra 16 europeiske land, der undertegnede er Norges representant, skal kåre vinnere i de fire ulike priskategoriene. Dette gjøres både ved å gå nøye gjennom standardiserte tester truckene har vært utsatt for, samt at jurymedlemmene selv prøvekjører truckene.

Den internasjonale konkurransen baserer seg på aktiv deltagelse, det vil si at enhver produsent aktivt kan melde inn egne produkter i de ulike priskategoriene. Gyldige kandidater fremlegges så for juryen som velger ut hvilke trucker som blir nominert og dermed blir valgt ut til testing.

Til toppen