Rune Arnøy har griseflaks og ser lyst på en NEW Corridor-kopi.

Kina-toget på skinner i NEW-kopi

Transport av gods fra Kina via Narvik til USA blir mulig når det nye Kina-toget starter til høsten.

Det er nærmest en tro kopi av det samme som Nordland fylkeskommune og den internasjonale jernbaneunionen forsøkte å få til for drøyt 15 år siden, under navnet NEW Corridor.

Svensker og finner slår seg nå sammen med det statlige kazakhstanske jernbaneselskapet KTZ som skal kjøre direktetog fra Kouvola gjennom Finland, Russland og Kazakhstan frem til Kina.

Kobling til Narvik

Interessen i Kina er stor, hvor flere interessenter er klar for å putte varer på tog. Via Haparanda og Torneå blir det også kobling til Narvik.

Havnedirektør Rune Arnøy og Narvik havn var onsdag vertskap for et arbeidsseminar i det koordinerende rådet for den Transsibirske jernbanen, CCTT, og det bare uker før Kina-toget kommer på skinner.

Griseflaks

– CCTT skal bygge opp undertrafikken på banen som strekker seg 9289 kilometer fra Moskva til Vladivostok ved Japanhavet. At dette møtet skjer omtrent samtidig med at det blir kjent at det starter opp transporter fra Kina til den finsk-svenske grensen beskriver havnedirektøren som perfekt timing.

– Den er nesten for god til å være sann. Det er jo egentlig litt griseflaks og, men det skal man jo ha en gang iblant, sier Arnøy til Mtlogistikk.

Interessenter på banen

– Begynner først transportene på jernbane å gå så langt som til Haparanda, så vil ikke det å arrangere båttransporter videre vestover være det mest utfordrende. Vi vil ikke være avhengig av rekordstore volum på transportene for å komme i gang. Nå handler det om å markedsføre muligheten og å få interessenter på banen, sier Arnøy.

På møtet i den Transsibirske jernbanen med logistikk og markedsmuligheter som tema, sørget Arnøy for at havna i Narvik og Ofotbanen fikk sin rimelige del av oppmerksomheten i løpet av det to dager lange møtet.

Her deltar et tyvetalls russiske representanter, shippingaktører, representanter fra Bane NOR, Jernbanedirektoratet og Kystverket, samt dem som står bak oppstarten av den nye Silkeveien.

Optimister

Bernhard Schmitt, senior fraktrådgiver i den internasjonale jernbaneunionen UIC er imponert over Narvik-planene som han anser som konkurransedyktige.

Han var deltaker på Den transsibirske jernbanens frakt- og logistikkseminar.

UIC var en sentral aktør da det midt på 2000-tallet ble arbeidet for å etablere en øst-vest korridor med jernbane mellom Asia og utskipningshavna Narvik, og Schmitt mener at ideen er like god i dag som for 10 år siden.

– Det er viktig at vi har fått både Schmitt og de øvrige aktørene på Den transsibirske jernbanen hit til Narvik. At vi har fått være vertskap for dette møtet har gitt oss mye vi kan jobbe videre med, sier havnedirektør Rune Arnøy som er mer optimist enn på mange år for øst-vest-transporter via Ofotbanen og Narvik havn.

Til toppen