Nordiske forbrukere kommer til å handle julegaver på internett til en verdi av 18,4 milliarder kroner.

Julegaver for 3,5 milliarder allerede

Allerede før Black Friday hadde nordmenn kjøpt julegaver for over 3,5 milliarder kroner.

Til sammen har nordiske forbrukere hittil handlet julegaver for 9 milliarder kroner.

Netthandelen har også fått et oppsving og fortsetter å ta en stadig større del av den totale julehandelen. Hittil har nordmenn nett-handlet julegaver til en verdi av rundt 1 milliard kroner, ifølge den årlige undersøkelsen hvor PostNord tar temperaturen på julehandelen.

– Netthandelen får stadig større betydning for den totale julehandelen, hvor 30% av årets allerede innkjøpte julegaver er handlet på nett, sier PostNords netthandelsekspert, Kristin Anfindsen.

Hun forteller også at norske forbrukere vil netthandle for over 4 milliarder kroner på julehandelen i år.

Black Friday

Anfindsen er spent på hvor stor effekt Black Friday og Cyber Monday, hvor mange forsøker å gjøre sine julekupp.

Disse dagene markerer den offisielle starten på julehandelen, og mange butikker senker prisene sine kraftig i løpet av disse dagene. Den kommende helgen ventes årets julehandel å ta ytterligere fart, fremfor alt på nettet.

PostNord-undersøkelsen viser at nordiske forbrukere kommer til å handle julegaver på internett i år til en verdi av 18,4 milliarder kroner.

Klær, bøker og hjemelektronikk er blant de produktene som flest forbrukere i Norden har jule-handlet på nettet hittil i år.

Temperaturmålingen av julehandelen i Norden 2016 ble gjennomført i perioden 16. til 21. november med et riksrepresentativt utvalg av befolkningen i aldrene 18–79 i respektive nordiske land. Til sammen deltok 2000 personer i Sverige, 2191 personer i Danmark, 1999 personer i Norge og 2101 personer i Finland.

Til toppen