- Langdistanserutene med fraktfly fra Oslo lufthavn med sjømat vil bare øke i antall, forteller Tommy Hagen.
- Langdistanserutene med fraktfly fra Oslo lufthavn med sjømat vil bare øke i antall, forteller Tommy Hagen.

I konstant tidsnød

– Her lever vi i konstant kamp mot tida. Men nå er vi godt rustet til å lande fisken som ferskvare, om det er asiater eller amerikanere som skal spise den.

Det sier Operational Manager Tommy Hagen på Gardermoen Perishable Center (GPC) som har levd med world wide service siden han startet yrkeskarrieren.

Han og de øvrige 42 terminalansatte ved GPC har nå doblet kapasiteten for eksport av fersk sjømat etter re-åpning av terminalen nylig. Ferskvarebasen ligger tett inntil flystripa for cargoflyvningen world wide.

Behovstrengende

På kjølelageret til GPC går arbeidet med å sortere og veie det voksende lakseberget så å si døgnet rundt. Hit ruller vogntogene inn med ferskvare fra de ulike produsentene. Noen timer senere ligger varene i buken på et rutefly eller fraktfly, på vei til sushidiskene i Asia eller USA.

Driftssjefen legger ikke skjul på at trykket i sjømateksporten er hovedårsaken til re-åpningen nylig.

– Oppgraderingen har enorm betydning for vårt arbeid med å knytte nye interkontinentale forbindelser, sier Tommy Hagen.

World Wilde Service har vært 28-åringens hverdag siden han startet på gulvet i GPC i 2005. Han fikk raskt ansvar for driften for så å bli driftssjef i 2013.

Sammen med GPC-sjef og daglig leder Torgil Stålberg har Hagen opplevd en rivende utvikling på terminalen med stadige tilpasninger. I takt med denne utviklingen har en måttet gjøre tekniske nyinvesteringer, som dobling av vekter for produksjon og utvikling av nye datasystemer.

I tillegg til endring av infrastruktur er det etablert døgnskift.

- Som eneste terminal i Norge investerer GPC også i metalldetektor for effektiv sikkerhetskontroll av sjømat, forteller Hagen.

Hele døgnet

Fisken ankommer terminalen til alle døgnets tider.

- Det er full «trøkk» når vi håndterer opptil 40 biler daglig fra Stavanger til Finnmark, sier Hagen som understreker at den sterke sjømatveksten krever økning av terminalkapasiteten.

GPC håndterer 219 tonn laks daglig ut fra Gardermoen. Skalldyr og annen fisk kommer i tillegg.

- I 2011 håndterte vi 28.000 tonn laks i året. I fjor stoppet vektene på 80.000 tonn, og veksten bare fortsetter. Sammen med et par mindre aktører bidrar GPC til at Gardermoen er i særklasse som verdens største flyplass for frakt av sjømat. Langdistanserutene fra Oslo lufthavn med sjømat vil bare øke i antall, forteller Hagen og fortsetter:

- Så langt har Asia vært det dominerende markedet. Det er i forandring. USA-markedet har tatt seg betraktelig opp, og behovet for å fylle langdistanseflyene med fersk laks til Nord-Amerika er økende, sier Hagen som forteller at rundt 70 prosent av fisken fra GPC sendes med fly.

Resten må kjøre med lastebil til flyplassene i Amsterdam, Frankfurt, London, København og Stockholm for å få dem raskt nok frem til forbrukerne.

Re-åpning

Med utvidet kjølelager disponerer GPC totalt en ferskvareterminal på 3500 kvadratmeter. Under re-åpningen nylig var 90 representanter fra 15 ulike flyselskaper, de største sjømatspeditørene og de store lakseeksportørene til stede.

 

Til toppen