Rolls-Royce og det danske rederiet Svitzer har gjennomført en demonstrasjon av et fjernstyrt kommersielt fartøy i København havn.
Rolls-Royce og det danske rederiet Svitzer har gjennomført en demonstrasjon av et fjernstyrt kommersielt fartøy i København havn.
Rolls-Royce og det danske rederiet Svitzer har gjennomført en demonstrasjon av et fjernstyrt kommersielt fartøy i København havn.

Her skaper han fjernstyrt historie

Verdens første fjernstyrte kommersielle fartøy ble demonstrert i København.

Rolls-Royce og det danske rederiet Svitzer har gjennomført en demonstrasjon av et fjernstyrt kommersielt fartøy i København havn. Kapteinen som førte skipet satt i et kontrollsenter på land utviklet av Rolls-Royce.

Fjernstyring er omtrent som å sitte i en slags simulator.
Fjernstyring er omtrent som å sitte i en slags simulator.

Båten er Svitzer Hermod, en 28 meter lang slepebåt, og demonstrasjonstruen foregikk i København havn. Kapteinen satt i et kontrollsenter på land i hovedkontoret til Svitzer. Totalt har Svitzer Hermod vært gjennom flere uker med sjøprøver der fartøyet har vært fjernstyrt fra land. Systemene har gått gjennom flere tusen timer testing av blant annet navigasjon, «situational awareness», fjernstyring og kommunikasjon mellom kontrollsenteret og slepebåten, melder de to selskapene i en pressemelding.

– At vi nå kan styre et kommersielt fartøy fra land er en veldig viktig milepæl, og jeg er stolt av teamet vårt som har fått det til. Nå går vi videre, for teknologien mot større grad av autonomi i skip utvikles raskt. Sammen med innovative rederier vil vi fortsette arbeidet. Vi må også jobbe sammen med havnevesen og transportnæringen i bred forstand fremover - det er mer enn selve skipet som blir påvirket, sier Asbjørn Skaro, direktør for Digital & Systems i Rolls-Royce.

Rolls-Royce-medarbeidere i Norge og Finland har jobbet sammen med Svitzer for å realisere den første milepælen i arbeidet med å realisere et fjernstyrt kommersielt fartøy.

– Rolls-Royce har alltid jobbet for å gi skip den best mulige teknologien, og det fortsetter vi med i den digitale tidsalderen, sier Asbjørn Skaro.

Til toppen