Her er de nye kranene på vei fra Finland mot Oslo.
Her er de nye kranene på vei fra Finland mot Oslo.

Her er nye kraner på vei til Oslo Havn

To topp moderne og stillegående kraner kommer neste uke til Sjursjøya.

I løpet av høsten flyttes hele containerterminalen ved Oslo Havn fra Ormsund til Sjursøya. Da benytter terminaloperatør Yilport anledningen til å oppgradere kranene.

Neste uke kommer to nye STS-kraner (Ship-to-shore) til Sjursøya.

Stillegående

Deretter skal de testes og settes i drift. En av dagens STS-kraner skal skrapes, en skal selges, mens to beholdes slik at det blir fire STS-kraner på Sjursøya.

- De nye STS-kranene kommer til å bli verdens mest stillegående havnekraner, og vil males slik at de faller naturlig inn i landskapet, har daglig leder i Yilport Norge Eryn Dinyovszky tidligere fortalt til MT.

De to nye kranene er bygget av Konecranes i Finland og er i skrivende stund i transport på vei til Oslo.

- De nye STS-kranene vil gi Yilport muligheten til å betjene større fartøy, noe vi ser er en trend i regionen, sier Dinyovszky.

Effektivitet

Hun forteller videre at Yilport, som også operer havner i Stockholm og Gävle i Sverige ser på mulighetene for å samkjøre hele regionen. En av planene som ligger i nær fremtid  er som mtlogistikk.no tidligere har skrevet å etablere en jernbaneforbindelse fra Oslo Havn til svenske logistikksentre.

- Oslo er et naturlig lastesenter for Norge, men med Yilports forretningsplan kan dette lett utvides til hele regionen. I slutten av 2015 vil Oslo kunne ta imot mye større fartøy. Å kunne håndtere større og mer effektive fartøy kombinert med jernbane på kaia, vil dette bli en «game changer», tror Dinyovszky.

Kranene som nå er på vei til Oslo har kapasitet til å løfte to 20 fots containere samtidig, såkalt twin-lift operation, og har en løftekapasitet på 64 tonn og en bom på 40 meter som kan håndtere fartøy med 15 containere i bredden. 

 

Til toppen