Førerhusprogrammet har fått nytt design, og alle førerhusene i S-serien har flatt gulv.

Her er den nye Scania-en

Scania lanserte sitt nye lastebilprogram 23. august. Den svenske lastebilprodusenten starter på topp, med langtransportbilene. Mer kommer etter hvert.

Nye førerhus, nye motorvariant og en kraftig forbedret Opticruise automatisert girkasse hører med blant nyhetene vi får se i første omgang.

S-førerhuset

Det best iøynefallende er selvsagt nye førerhus, det området hvor Scania hadde størst behov for oppgradering. Det gamle førerhusprogrammet hadde mange år på nakken og begynte å bli trangt sammenlignet med konkurrentene. Det har Scania nå virkelig gjort noe med, særlig med den nye førerhusvarianten S. Med dette førerhuset har også Scania fått flatt gulv.

Det er langtransportbilene som introduseres først, og i tillegg til det nye S-førerhuset har selskapet også lansert det nye R-førerhuset. Her er det som før en beskjeden motortunnel, men med en bedre pakking av interiøret og økt takhøyde har også dette førerhuset fått bedre plass. G- og P-førerhusene lanseres på et senere tidspunkt, men disse vil også få bedre plass enn forgjengerne.

Bedre plass, bedre sikt og økt sikkerhet preger interiøret i det nye førerhusprogrammet.
 

I alle førerhusvarianter er førerplassen flyttet 65 mm nærmere frontruten og 20 mm nærmer siden. Bedre sikt, økt sikkerhet og økt innvendig plass er hovedårsakene. Større vindusflater er også medvirkende til bedre sikt. Det samme er nye og slankere speil som i tillegg reduserer luftmotstanden og gir mindre dødsoner, ikke ulikt speilene på nye Volvo FH. Når det gjelder sikkerheten, kan også nevnes nye airbags som gir bedre beskyttelse ved velt.

Bedre plass, bedre sikt og økt sikkerhet preger interiøret i det nye førerhusprogrammet.Den nye førerhusgenerasjonen har fått en bedre aerodynamisk form. Dette sammen med forskjellige tekniske forbedringer, skal gi 5% lavere drivstofforbruk i snitt.

Ny 13-liters motor

Selv om nye førerhus kanskje er den viktigste nyheten på nye Scania, så har det også skjedd forskjellige tekniske forbedringer på andre områder også.

Motorene i langtransportbilene er 13-liters rekke-seksere eller 16-liters V-åttere. V-motorene motorene er overtatt uendret fra de bilene som nå erstattes, men rekke-sekserne har nyheter. Scania har droppet eksosresirkuleringen (EGR), slik at eksos-etterbehandlingen kun skjer ved hjelp av SCR. Med dette har man altså gått inn på samme motorfilosofi som Iveco. I tillegg er 490-hesteren nå erstattet av en ny rekke-sekser på 500 hk. Effektøkningen er altså ikke veldig stor, men trolig nok til at rekke-sekseren får økt interesse i langtransportbilene også på markeder som teller «hestene» nøye, som det norske.

Forbedret girkasse

Scanias automatiserte girkasse Opticruise er blitt oppdatert en rekke ganger, og nå har det skjedd ytterligere forbedringer. I stedet for å bruke synkroringer til å synkronisere hastigheten på de forskjellige girkassedrevene ved giring, er girakslene nå utstyrt med en form for bremsemekanisme som gjør jobben. Nå skal et girskift kunne skje på bare 0,4 sekund som er nesten en halvering sammenlignet med tidligere. Dette betyr at Scanias automatiserte giring ligger helt i toppsjiktet av slike girsystem.

Dashbord og ratt med ny design, men Scania-preget er beholdt.

Nett-tilkoblet

Moderne langtransportbiler har i økende grad nett-tilkobling, og nye Scania er selvsagt ikke noe unntak. Økt effektivisering og bedre serviceoppfølging hører med til nyhetene på dette området.

Store tall

Utviklingen av det nye lastebilprogrammet har pågått i ti år og har kostet 20 milliarder svenske kroner. Det er foretatt testkjøringer over samlet 10 millioner km. Også lanseringsprogrammet er storslagent. Ikke mindre enn 40.000 kunder skal inviteres til Södertälje for å bli nærmere kjent med det nye programmet.

Til toppen