Ombyggingen gjør dumperen elektrisk.

Her bygges kjøretøyet som lager mer strøm enn det bruker

Istedet for å måtte lade, kan denne doningen levere strøm til strømnettet.

I Sveits er Emining AG i ferd med å utvikle en tipptruck, Edumper, som skal drives med en batteripakke på 700 kW. Det mest spektakulære med nyvinningen, er at den ikke trenger å lades. Den produserer nemlig mer strøm enn den bruker, og den kan faktisk overføre overskuddsstrøm til det lokale strømnettet når den står parkert.

Dette høres nesten for godt ut til å være sant: Forklaringen på overskuddet, er at tipptrucken skal frakte masser fra et steinbrudd som ligger høyere enn knuseverket. Energien dannes når det bremses i nedoverbakkene.

Når trucken skal kjøre tom opp veier den 45 tonn. Fullastet veier den 110 tonn på nedturen. Dermed genererer den mer strøm på vei ned, enn den bruker på vei opp. 

Fullastet lager dumperen mer strøm nedover enn den trenger tom på veien oppover.
Fullastet lager dumperen mer strøm nedover enn den trenger tom på veien oppover.

Motorer, batterier og transmisjon

Det er selskapet Ciments Vigier S.A. som har bestilt den til bruk i et kalkbrudd.

Emining bygger Edumper med utgangspunkt i en Komatsu HD605. Selskapet har erstattet dieselmotor og drivstofftank med en batteripakke på 700 kWt.

Edumperen er utstyrt med motor fra Oswald Motoren GmbH, transmisjon fra Puls Getriebe GmbH, batterier fra Lithium Storage GmbH og inverter fra Aradex AG.

Hydraulikkpumper til bremser, tipp og servostyring drives av en elektrisk motor på 200 kWh fra Brienzer Motoren AG.

Det er Lithium Storage AG og Kuhn Schweiz AG som sammen har dannet selskapet Emining AG. Selskapet har samlet et lag med teknikere, ingeniører og professorer, og sveitsiske energimyndigheter støtter prosjektet.

Skal ha to stykker

I oktober 2017 var den nye tipptrucken ferdig montert og det gjennomføres testkjøring i Lommis i Sveits. I november fraktes den til Ciments Vigiers brudd i Pery (Sveits) noen km nord for Bern.

Der skal det monteres en dumperkasse. Så skal den testkjøres i anlegget frem til den offisielt overleveres til Ciments Vigier våren 2018.

Ett år senere skal den første dumperen få selskap av en identisk dumper i bruddet. Hver av dem skal frakte 300.000 tonn i løpet av ti år, og spare 1.000.000 liter diesel og 1300 tonn CO2, ifølge produsenten.

Til toppen