Morten Würgler (t.v.), daglig leder i DB Schenkers Air Perishables, Knut Eriksmoen, leder for luft- og sjøfrakt i DB Schenker og Torgil Stålberg, adm. direktør i GPC AS tar stadig nye grep for å takle utfordringene med flybåren fiskemat. Foto: Per Dagfinn Wolden (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

Heathrow er flyfraktvinner

DB Schenker har økt fraktvolumet med 250 prosent fra Heathrow på 18 måneder.

Selskapet frakter også laks til stadig flere destinasjoner verden over.

Høy kapasitet og lave fraktsatser har gjort Heathrow Airport til en av verdens viktigste flyplasser for omlasting av laks. 99% av ferskvarene som Schenker flyr fra Heathrow er laks.

Flyfrakt-bransjen har endret seg dramatisk siden november i fjor. Det mener James Kuo, som er ferskvaresjef hos DB Schenker ved Heathrow Airport.

Brexit er årsaken

Bakgrunnen for endringene er svekkelse av det britiske pundet som følge av Brexit, og Heathrow Airport har dermed tiltrukket seg mye frakt fra mer konkurransedyktige flyfraktselskaper, ifølge Kuo.

Spesielt går det stadig mer frakt til og fra USA fra Heathrow, men også til europeiske og asiatiske destinasjoner.

- Heathrow er den største flyplassen i Europa og har enorm kapasitet. På grunn av den store kapasiteten må vi ha lavere fraktsatser, enn eksempelvis Oslo, Stockholm, København og Amsterdam, for å være konkurransedyktig, sier Kuo til iLaks.

Tar grep

Med den enorme eksportveksten av sjømat vokser det frem en ny milliardindustri innen fly-logistikk. Både rene fraktfly og passasjerfly brukes av denne eksportnæringen.

Ifølge Knut Eriksmoen, leder for luft- og sjøfrakt i DB Schenker, har flyfrakt av sjømat i Norge blitt milliardindustri og kommer til å vokse kraftig i tiden som kommer.

Nettovekten av flybåren norsk sjømat har økt årlig de siste 10 årene. Og det er særlig laks som har stått for veksten.

I 2016 var nettovekten på rundt 190.000 tonn, og hvor laks representerte rundt 160.000 tonn. Over halvparten av laksen gikk til destinasjoner i Asia.

Til toppen