PostNords e-handelsekspert Kristin Anfindsen melder om sterke netthandels-tall.
PostNords e-handelsekspert Kristin Anfindsen melder om sterke netthandels-tall.

Handler for 150 milliarder

Nordiske forbrukere netthandlet varer til en verdi av 151,4 milliarder kroner i 2015, en økning på ca. 15% fra året før.

Netthandelen fra utenlandske nettsteder var på 37,4 milliarder kroner. 40% av innbyggerne i Norden handlet i fjor varer fra utenlandske nettsteder. Andelen er størst i Norge (50%) og Finland (49%), ifølge rapporten E-handelen i Norden 2016.

I 2015 handlet halvparten av alle nordmenn varer fra utenlandske nettsteder til en verdi av 11,4 milliarder kroner.

Sterk valutakurs

– Historisk sett har Norge hatt en sterk valutakurs, noe som bidrar til sterk kjøpekraft fra utlandet. Utenlandske nettbutikker har også i økende grad klart å språk- og valutatilpasse sine sider, noe som gjør utenlandshandel mer tilgjengelig og oppleves tryggere, sier Kristin Anfindsen, utviklingssjef, eCommerce, PostNord Norge.

Nordisk likhet

Det finnes en rekke likheter mellom netthandelskundene i Norden, men også nasjonale forskjeller. Danskene stiller for eksempel høye krav til rask levering og verdsetter muligheten til å få varene levert på jobben, i en utleveringsboks eller hjem på dagtid. Svensker og nordmenn vil gjerne ha pakken hjem i postkassen eller hente den på et utleveringssted. Finske forbrukere er de mest tålmodige når det gjelder leveringstiden, og vil helst hente forsendelsen på et utleveringssted.

Fleksibel levering

– Velfungerende og fleksibel levering gjør at flere vil handle på nettet oftere. Mottakerne vil vite når og hvordan varen skal leveres. Dessuten blir det mer og mer vanlig at mottakeren også vil kunne endre leveringsadresse og -tidspunkt underveis. Individuelt tilpasset levering blir en stadig viktigere konkurransefordel, sier Anfindsen.

85% av alle norske forbrukere handlet på nettet i 2015 for 38,8 milliarder kroner. Nordmenn bruker mer penger på netthandel enn sine nordiske naboer, i snitt 3265 kroner pr. person/kvartal.

Nesten fire av ti nordmenn handler på nettet minst én gang i måneden. Ifølge norske forbrukere er de største fordelene med å kjøpe varer på nettet at man kan handle når det passer (31%), at varene er billigere (20%) og at utvalget er større og bedre (16%).

- Forbrukerne stiller i dag de samme kravene til et kjøp, uansett om det skjer fysisk eller digitalt. Det gjør at samspillet mellom kanalene må utvikles enda mer. Som kunde skal du føle at opplevelsen henger sammen, uansett om kjøpet skjer via mobilen, en datamaskin eller i en fysisk butikk, sier Kristin Anfindsen.

Produktene

De vanligste varekategoriene nordmenn kjøper på nettet, er medieprodukter (38%), klær/sko (37%), hjemmeelektronikk (32%), skjønnhet/helse (24%) og sport/fritid (18%).

- Nordmenn netthandler i prinsippet de samme varegruppene som de andre innbyggerne i Norden. I takt med at netthandelen blir mer og mer moden vil vi se økt netthandel med andre varer, f.eks. er handel med dagligvarer og apotekvarer på vei opp, sier Kristin Anfindsen.

Flertallet av nordmenn som handler på nettet, vil helst betale med bankkort (59%), mens 19% oppgir at de ønsker å betale med faktura. Når det gjelder levering, kan nordmenn i snitt tenke seg å vente i opptil 4,1 virkedager, noe som er noe lenger enn det nordiske snittet på 3,9 virkedager.

 

 

 

Til toppen