En av verdens ledende handlingselskaper, WFS, skal drifte det nye sjømatsenteret på Gardermoen.
En av verdens ledende handlingselskaper, WFS, skal drifte det nye sjømatsenteret på Gardermoen. (Avinor)

Global driftsoperatør til Sjømatterminalen

Worldwide Flight Services (WFS) signerte tirsdag kontrakten om å drifte det nye sjømatsenteret på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Dermed utvider en av verdens største selskaper i håndtering av gods og sjømat sitt globale nettverk til Norge.

– En internasjonal erfaren driftsoperatør som WFS er et godt valg. Det vil bidra til å øke konkurransefortrinnet til Oslo Lufthavn som det foretrukne lastenavet for sjømat i Nord-Europa, sier Avinors flyfraktdirektør, Martin Langaas.

Han tror kompetansen til WFS som verdensomspennende fraktaktør vil være med å sikre bransjens fremtidige krav til kjølelogistikk og løsninger som kan håndtere den sterke forventede veksten innen norsk sjømat.

Endrer spillereglene

Konserndirektør for WFS Europa, Midtøsten og Afrika, John Batten, sier han er glad for at selskapet er tildelt jobben med å drifte et senter som er tilpasset sjømatindustriens fremtidige behov for flybåren fisk.

- Terminalen vil være med å endre spillereglene i forhold til håndtering av sjømat som flyfrakt. Den vil bidra til fremtidig vekst for en av Norges viktigste næringer, sier Batten.

Klar i 2021

Byggingen av terminalen forventes å starte i april 2019, og med åpning i 2021.

Gigant-terminalen med en prislapp på rundt 800 mill. kroner blir verdens største sjømatterminal for flyfrakt med en håndteringskapasitet på 300.000 tonn sjømat årlig, eller ca. 1600 tonn daglig.

Gardermoen vokser raskest i Europa på flyfrakt med en økning på 38 prosent i fjor. Det har også vært lansert flest flyavganger og flyruter for frakt fra Norges hovedflyplass sammenlignet med øvrige europeiske flyplasser.

Til toppen