GRØNN DUO: Sture Portvik og Oslo kommune er i førersetet når det gjelder elbiltilrettelegging, mens Petter Haugneland i Norsk elbilforening er fornøyd passasjer.

Gir full gass for grønn varedistribusjon

I FØRERSETET: Bare i år har Oslo kommune sørget for en dobling av antall hurtigladere for elbil i hovedstaden. Det må til hvis målet om grønn varedistribusjon skal nås.

Det er ingen tvil om at Oslo kommune er i førersetet når det gjelder tilrettelegging for bruk av elbil. Foreløpig er det privatmarkedet som har hatt størst nytte av det, men nå kommer proffmarkedet etter. Og det gjør de først og fremst fordi det nå er betydelig bedre tilrettelagt for bruk av elbil, eller elvarebil, til varedistribusjon.

EU-prosjekt

Oslo er nemlig en av flere europeiske storbyer som deltar i EU-prosjektet Freight Electrical Vehicals Urban Europe, forkortet FREVUE. Sammen med Sintef og Bring har Oslo kommune tilrettelagt for Brings bruk av elbiler til mindre varetransport.

– Vi har gått sammen med Bring og valgt lokasjoner for lading ut fra sjåførenes kjøremønster. Foreløpig har det resultert i en hurtigladerstasjon ved Munchmuseet på Tøyen og en på Bjølsen ved Margaringfabrikken. I tillegg jobber vi nå med å ferdigstille en tredje stasjon på Skøyen, sier Sture Portvik, elbilansvarlig i bymiljøetaten i Oslo kommune.

Målet for prosjektet er ganske enkelt å gjøre det enklest mulig for sjåførene og billigst mulig for transportselskapene.

– Ett virkemiddel er å utvikle en app hvor sjåførene kan forhånds-booke en såkalt slot tid for lading. Dette kommuniseres til ladestadsjonen elektronisk og ladeplassen vil i praksis være reservert for denne bilen til angitt tid, fortsetter Portvik.

Samler gode argumenter

Skal man omvende transportører og sjåfører gjelder å fjerne så mange argumenter som mulig for at bruk av elbil er vanskeligere enn en bil med fossilt drivstoff. Mangelen på lademuligheter og køer ved stasjonene har vært et slikt argument. Det erkjenner Portvik.

– Driver du varedistribusjon kan du ikke stå i kø foran ladestasjonen. De som lever av å kjøre skal komme enkelt og effektivt frem, og dette var en stor utfordring tidligere. Sjåførene opplevde at de måtte vente en halvtime før de i det hele tatt fikk lade. Det går ikke. Oslo kommune har derfor bidratt til å doble antallet hurtigladere bare hittil i år og det skal vi fortsette med.

GRØNT ANLEGG: Ladestasjonen på Tøyen i Oslo er et viktig bidrag for å løse Brings ladebehov i hovedstaden. Foto: Oslo kommune.
GRØNT ANLEGG: Ladestasjonen på Tøyen i Oslo er et viktig bidrag for å løse Brings ladebehov i hovedstaden. Foto: Oslo kommune.

 

Utbyggingen har vært mulig med finansieringshjelp fra EU og med god ressursutnyttelse av kommunen. I sum gjør det at Norge er verdensledende i bruk av elbil.

– Jeg vil ubeskjedent si at vi nå er helt i verdenstoppen. Det kommer presse fra hele verden for å se hva vi gjør og det er nok på dette feltet at den norske miljøinnsatsen er best kjent internasjonalt, sier Portvik stolt.

Innsatsen legges også merke til lokalt.

Får applaus

Norsk elbilforening er ikke direkte involvert i dette prosjektet, men står gjerne på sidelinjen og klapper.

– I dette prosjektet er vi bare en tilhenger og vi applauderer. Vi ønsker selvsagt tilrettelegge for elbilsatsning også for varebiler. I et stort perspektiv er det helt avgjørende for om Norge og Oslo skal nå sine klimamål. I et mindre perspektiv vil kommunens satsning på nye ladestasjoner også gagne våre medlemmer. De får også økt tilgang, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Foreløpig er det en forsvinnende liten del av varebilmarkedet som er elektrisk, men det tror han vil endre seg raskt.

– For varebil er rekkevidde den store barrieren. Men du har også en avgiftspolitikk som ikke treffer like bra. Momsfritaket blir ikke like gunstig siden proffmarkedet kan skrive av momsen. Dessuten er dieselbiler på grønne skilter veldig billig i innkjøp. Ja, du sparer mye på drivstoff, men regnestykket er foreløpig ikke så gunstig at bedriftene har turt eller ville konvertere, fortsetter Haugneland.

Ekstremt små tall

Norsk elbilforening har ikke nøyaktige tall på hvor mange elvarebiler det er i Oslo, men salgstallene i Norge sier at det ble solgt i overkant av 500 elvarebiler i 2014, av rundt 29 000 varebiler totalt. I 2015 ble det solgt 512 elvarebiler, av totalt 33 000 varebiler totalt. I prosent blir det 1,73 og 1,55 prosent.

Vi er med andre ord ikke i nærheten av å kalle dette stor skala. Men hva om vi skrur tiden fem år frem? Eller hva med ni år, til 2025? Da har nemlig Stortinget sagt at det ikke skal selges nye bensin eller dieselbiler.

– Da er sitasjonen helt sikkert en annen. Garantert. Allerede til neste år kommer det nye modeller med dobbel rekkevidde og da er det plutselig betydelig mer aktuelt for mange. Varebiler har en betydelig kortere lavere levetid enn privatbiler, så neste gang bilparkene skal fornyes kan prosenttallet over endres veldig raskt, sier Haugneland.

Etter hvert vil transportørene måtte gjøre grep.Det kommer til å bli stadig strengere regulert hvem som får kjøre inn i de store byene. Det totale regnestykket vil derfor vise seg betydelig mer lønnsomt for de som har valgt el, tror Haugneland.

Voksende byer

Jo flere som forstår regnestykket, jo bedre for miljøet. Det er nemlig hele poenget med innsatsen som legges ned.

– Utgangspunktet vårt er at 63 prosent av all lokalt produsert forurensning i Oslo kommer fra trafikk. Over halvparten av dette er fra nytterelatert trafikk. Det skal reduseres ved hjelp av mange forskjellige tiltak for å redusere biltrafikken, og ett viktig tiltak er elbiler.Tar man bare privatbilismen og ikke nyttetransporten, så får man ikke ned utslippene. Man kan faktisk risikere at det øker.

Hårete mål

Portvik lover at han og kommunen ikke skal stå med lua i hånda.

– Infrastrukturen blir ikke bygd ut over natten, men det skal ikke stå på oss. Vi skal sørge for at det blir godt nok og har flere prosjekter på gang. Med all beskjedenhet tror jeg vi allerede kan kalle oss for verdens elbilhovedstad. Men vi vil også bli de beste i verden på elvaredistribusjon. Sammen med Transportøkonomisk Institutt og Statens Vegvesen skal vi derfor detaljanalysere hele nyttetransportmarkedet på vårparten. Der finner vi nok både et uutnyttet potensial og svar på hvilke behov den enkelte faktisk har med tanke på rekkevidde, forteller Portvik.

Norsk elbilforening tror svarene kan overraske. Også brukerne selv.

– Vi mener at veldig mange kan klare seg med dagens teknologi også, men de må sette seg ned og se hvilke behov de har, sier Haugneland.

Gigantene har våknet

I så fall får man også nytte av fremtidens teknologiske løsninger på elvarebil-siden. For det skjer mye spennende. Og det kommer stadig flere tilbydere på produksjonen. Også en av de virkelig gigantene har våknet.

– Vi er veldig glade for at Volkswagen har signalisert at de kommer etter på varebilsiden. I sommer var samtlige 17 styremedlemmer her på Tøyen for å se på anlegget vårt med egne øyne. Det er en fjær i hatten, sier Portvik.

De to el-forkjemperne har en siste felles oppfordring til kommende innkjøpere av elvarebil.

– Brukerinvolvering er viktig. Ledelsen kan ikke bar tre elbiler over hodene på de ansatte. Man må involvere de ansatte i prosessen og lære de opp. For det er å greit å forstå litt om hvordan det fungerer, selv om det ikke er vanskelig. Her kan man i hvert fall ikke fylle feil på tanken, ler de nærmest i kor.

Til toppen