Konsernsjef Knut Sollund i ColliCare er ikke nådig i sin kritikk av Bring/Posten. (Bilde: Øyvind Ludt Øyvind Ludt)

Full transportkrangel

- Fortsetter denne utviklingen vil staten ødelegge logistikk- og transportmarkedet i Norge, hevder ColliCare-sjef Knut Sollund.

Det er full krangel i transport- og logistikkbransjen etter at en gruppe på 45 transportselskaper gikk ut med et opprop mot statlig ødeleggelse av næringen.

I oppropet het det blant annet at Staten tillater gjennom Posten Norge at Bring kan tape penger over flere år uten at det får konsekvenser.

Moss avis skrev 6. juni at transportselskaper i Østfold "hudfletter Posten".

Slår tilbake

– Dette er uriktige påstander om Posten, skriver konserndirektør Tore Ketil Nilsen i et leserinnlegg.

- Post og logistikk er beslektede virksomheter. Ved å samkjøre post, pakker og gods oppnår vi stordriftsfordeler som kommer kundene til gode. Logistikkmarkedet er preget av tøff konkurranse og de siste årene har det vært svak eller negativ vekst. Det har ført til at både Posten Norge og andre selskaper i bransjen har slitt med lønnsomheten. Men det rettferdiggjør ikke at internasjonale transportgiganter som Schenker og lokale transportører, blant annet i Østfold, fremsetter uriktige påstander og beskylder Posten Norge for kryssubsidiering. Det gjør vi ikke, skriver Nilsen.

Han viser til at Posten Norge er pålagt å føre eget produktregnskap som skiller de leveringspliktige posttjenestene fra andre tjenester. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er satt til å føre tilsyn med Posten og bekrefter i et brev 25. mai til Schenker og andre transportselskaper at: Postens enerett ikke har vært kilde til ulovlig kryssubsidiering og prisene for de leveringspliktige tjenestene har vært kostnadsbaserte.

- Kritikken mot Posten Norge er grunnløs og uriktig, skriver Nilsen.

- Ødelegger bransjen

ColliCare-sjef Knut Sollund skriver i et motinnlegg tirsdag at Transportgruppen stiller spørsmål ved underskuddet i Bring.

- Vi har over tid tatt opp statens engasjement i transportnæringen. Nå står en gruppe på 45 transportselskaper bak et opprop mot statlig ødeleggelse av næringen. Staten tillater gjennom Posten Norge at Bring kan tape penger over flere år uten at det får konsekvenser, skriver blant annet Sollund.

- Tall fra Posten Norge viser at de senere årene har Logistikkdivisjonen (Bring) tapt nærmere én milliard kroner. Samtidig går Postdelen med overskudd. Unødvendige statlige tilskudd og overskudd i post gjør at de kan dumpe prisene i transport/logistikk og utkonkurrere lokale transportører, hevder ColliCare-sjefen.

Transportgruppen stiller spørsmål ved underskuddet i Bring og finansieringen av de mange oppkjøpene av lokale transportører. - Vi mener det er uakseptabelt at et statlig selskap over flere år kan gå med underskudd for å utkonkurrere private selskaper. Enten betales dette av skattebetalerne eller så er det økte portopriser som dekker underskuddene? Fra 2016 til 2017 økte portoprisene med 18%.

Til toppen