Fritt fram for Alnabru

Regjeringen dropper Alnabru som lokalisering for et nasjonalt beredskapssenter for politiet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dermed er årelang strid om lokalisering avsluttet. 

Beslutningen vil sikre Alnabru som fremtidig nav for godstransporten i Norge.

Transportnæringen og NHO Logistikk og Transport (NHOLT) har lenge frarådet å legge senteret til Alnabru, da det ville hindre videreutvikling av godstransport på jernbane.

Det var den rød/grønne regjeringen som satte i gang arbeidet med å utrede Alnabru som lokalisering for et fremtidig nasjonalt beredskapssenter for politiet.

Fortgang

Nå kan det bli fortgang i arbeidet med å planlegge og utvikle Alnabru som landets viktigste godsterminal. Etter avklaringen om beredskapssenteret skal det være tilstrekkelige arealer i området for å utvikle området til en moderne godsterminal med kapasitet til å håndtere økningen i godstransporten de neste ti-årene.

Lyttet til fagfolk

Speditørenes talsmann, styreleder i NHO Logistikk og Transport, Ole Andreas Hagen ropte et varsku til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om å lytte til fagetatene. Hagen var svært bekymret over utviklingen på Alnabru og over samferdselsministerens planer om beredskapssenter på Norges største og viktigste logistikknav.

Det tyder på at samferdselsmyndighetene har lyttet til bransjen. Dessuten viser en ekstern kvalitetssikringsrapport at å bygge på Alnabru, kan bli 840 millioner kroner dyrere enn på Grønmo og Taraldrud sør for Oslo sentrum. Disse to alternativene skal nå forprosjekteres.

 

 

Powered by Labrador CMS