Prototypen Mercedes har valgt å bygge, er en bobil. Dette illustrerer de med at dagens besteforeldre er blitt mer miljøbeviste og ofte ønsker å sette mindre miljøavtrykk samtidig som de farter mye rundt. Med hydrogen på tanken vil de derfor kunne oppfylle begge disse ønskene.
Prototypen Mercedes har valgt å bygge, er en bobil. Dette illustrerer de med at dagens besteforeldre er blitt mer miljøbeviste og ofte ønsker å sette mindre miljøavtrykk samtidig som de farter mye rundt. Med hydrogen på tanken vil de derfor kunne oppfylle begge disse ønskene. (Foto: Daimler)

Fremtidens drivstoff

HAMBURG (MTlogistikk.no): Mercedes-Benz-sjef Volker Mornhinweg presenterte fremtidens 0-utslippsbil i Hamburg.

 Temaet var elektromobilitet, og her viste Mercedes frem både eVito og for første gang eSprinter.

Elektromobilitet er ikke noe nytt for den tyske produsenten og allerede i 1893 bygde selskapet elbiler. Den gangen - som i dag - var rekkevidde og ladehastighet temaer som de ikke klarte å løse. Dermed var det forbrenningsmotoren som vant frem, selv om elektrisk drift har vært et jevnlig tema opp gjennom historien.

I dagens samfunn er det lokale utslipp og støy som er de største driverne fra politisk hold mot en elektrifisert by-distribusjon. Fra en transportørs side, er det økonomien som er avgjørende.

det brukes en elektrisk drevet turbo for å få frem mer luft til prosessen med å omdanne hydrogen til elektrisitet. Dette gjør at man får en enda bedre utnyttelse av drivstoffet. Foto: Torbjørn Eriksen

- Til syvende og sist handler det om penger. Elektriske kjøretøy vil aldri vinne frem dersom det ikke er økonomi i det for transportøren, sa Mornhinweg under presentasjonen.

Når en eventuell produksjonsmodell av konseptbilen som ble vist frem vil komme på markedet, ønsket ikke Daimler-ledelsen å kommentere.

Daimler som konsern har jobbet med brenselcelle-teknologien siden 1994 da de viste frem NECAR I, en konseptstudie. I 2004 lagde de en ny konseptstudie med Sprinter som plattform. I tillegg har de ulike løsninger på både personbil og bussmarkedet.

Sprinter FuelCell

I likhet med de batterielektriske varebilene fra Mercedes, vil FuelCell-versjonen bli modulær. FuelCell-enheten er bygd kompakt for å passe inn i motorrommet. Bilen leveres med tre tanker i en modul som til sammen rommer 4,5 kg hydrogen. Dette gir en rekkevidde på omtrent 300 km. Dersom det er behov for lengre rekkevidde kan en ekstra tank monteres. Denne rommer 2,9 kg og øker rekkevidden til 500 km.

Hydrogentanken er kraftig for å kunne motstå et trykk på over 700 bar. Foto: Torbjørn Eriksen

I tillegg har bilen et standard Mercedes-Benz plug-in batteri, med 9.2 kWt energilagringskapasitet, som øker rekkevidden med ytterligere 30 km. Batteriet har kapasitet til å levere 105 kW til elektromotoren, som er på 147 kW og sitter montert ved bakakselen.

Batteriet vil også motta elektrisitet som regenereres eksempelvis ved oppbremsing. Bilen utstyres med en egen lader for batteriet slik at bilen kan lades opp via strømnettet og komme seg til en fyllestasjon dersom den skulle gå tom for hydrogen.

Her ser vi en virituel visning av hvordan de ulike enhetene er plassert i bilen. Foto: Torbjørn Eriksen

Rekkevidde og fylling

Ettersom dagens batteriløsninger blir både dyre og tunge dersom lengre rekkevidde er ønskelig, ser Mercedes for seg at brenselcelle-biler vil kunne benyttes for de som trenger større rekkevidde.

Det er raskt å fylle tanken, noe som gjøres på omtrent samme måte som ved bensin og diesel.

Det er i dag kostbart å produsere biler med denne teknologien, men det forventes at kostnadene vil synke slik at de blir på samme nivå som en hybridbil. Noe dyrere enn med konvensjonelle drivlinjer men samtidig kan vi inntil videre dra fordeler av at bilene er avgiftsfrie og har de samme fordelene som elbiler.

En brenselcellebil fylles i løpet av noen minutter på nesten samme måte som man fyller bensin eller diesel. Foto: Torbjørn Eriksen

Bedre på nyttelast

I likhet med ved batteridrift, går det noe utover nyttelasten, men ikke like mye som ved batterielektrisk drift. Totalt veier FuelCell-systemet rundt 200 kg mer enn en tilsvarende Sprinter med konvensjonell forbrenningsmotor.

I denne løsninger er det behov for mye mindre platinium enn ved tidligere løsninger, i tillegg har Mercedes utstyrt kompressoren med en turbo for å få frem enda mer luft til prosessen med å forvandle Hydrogen til elektrisitet.

Hva er hydrogen?

En brenselcellebil (FuelCell) er et kjøretøy som benytter hydrogen til å produsere elektrisitet. Hydrogen er den letteste av alle gasser og er meget energirik, 3,5 ganger mer enn bensin per vektenhet. Samtidig har hydrogen veldig lav tetthet og en kubikkmeter veier bare 89 gram. For at det skal bli praktisk å få med seg komprimeres det til 700 bar.

For å igjen omdanne energien til elektrisitet benytter man brenselcellen som gjennom en kjemisk prosess omdanner hydrogen og luft til elektrisitet og det eneste som slippes ut er vann.

Til toppen