PostNords kommunikasjons- og markedsteam er parat til å møte en stadig mer utfordrende logistikkutvikling. Fra venstre: markedssjef Maria Korban, kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen, strategiansvarlig og Futurum-general Lars Smith og adm. direktør Robin Olsen. Foto: Per Dagfinn Wolden (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

Fremoverlent PostNord-team

Over 40 prosent volumøkning på netthandel i 2016, brevdistribusjon fra nyåret og temperert varedistribusjon i kontrollerte former direkte til forbruker fra første kvartal neste år.

Og Futurum flyttes til Ullevaal Stadion og blir et landfast arrangement.

Dette var noe av det PostNords kommunikasjons- og markedsteam med adm. direktør Robin Olsen i spissen presenterte under en presselunsj fredag. Han er opptatt av å utvikle og bevare en prestasjonskultur.

Felles plattform

Logistikkselskapets markedssjef, Maria Korban, understreker at salg, markedsføring og markedsanalyse må baseres på kommunikasjon og gjensidig tillit for å nå mål og resultater. – En felles samarbeidsplattform styrker konkurransekraften, understreker Korban og fortsetter: - Synliggjøring er vår viktigste profilering. Det skal vi gjøre gjennom markedskampanjer, sier Korban.

På tå hev

Hun har full støtte i Robin Olsen som fremhever at PostNord hele tiden må være på tå hev i forhold til posisjonering og utvikling i markedet. Selskapet står overfor store utfordringer, ikke minst innen e-handelsproduktene B2B og B2C. – Hele logistikkbransjen går nå digitalt med både positive og negative konsekvenser, sier Olsen.

Han fremhever PostNord-selskapet Strålfors som utvikler og selger kommunikasjonsløsninger til store bedrifter med mange kunder. Det er også Strålfors som administrerer og håndterer brevdistribusjonen i Norge fra neste år.

- Den største utfordringen for de fleste store bedrifter i dag er å bruke og samordne alle muligheter til kommunikasjon slik at hele bedriften snakker med kundene på ett og samme språk. Ved hjelp av de integrerte kommunikasjonsløsningene våre gir vi kundene nye muligheter til å bygge opp mer solide og personlige kunderelasjoner, sier Olsen.

Tempererte varer

I første kvartal 2017 lanseres den nye transportløsningen for tempererte varer direkte til forbrukerne.

– Mat og apotekvarer krever at alle temperaturbevegelser i verdikjeden dokumenteres gjennom statistikk og temperaturmålinger, sier Olsen som understreker at dette er et nytt segment med nye krav til bakgrunn, kompetanse og produktkjennskap.

– Vi vil få to typer sjåfører, de som er sertifiserte for denne spesialtransporten og de som transporterer tradisjonelt gods, forteller Olsen.

Futurum på land

Tidligere i år forlot Lars Smith stillingen som markedssjef i Vålerenga Fotball og overtok lederrollen i PostNord og logistikkselskapets ferske fotball-liga. Han overtok også stafettpinnen etter Guttorm Sand som Futurum-general. Foruten å opprettholde et høyt faglig innhold har Smith også ansvaret for selskapets strategiske kundeprogram.

– Det handler om stadig å tenke nytt. Gjerne litt utenfor boksen. Et nettverk er en sosial arena for refleksjon og interaksjon, og hvor vi spiller hverandre bedre, sier Smith.

Men epoken med Futurums tradisjonelle årlige tur med Color Magic til Kiel er over.

Smith garanterer imidlertid at det inviteres til nok en solid nettverksamling med søkelys på utviklingen av morgendagens transport- og logistikkløsninger, som i alle år siden PostNords Futurum ble etablert som eget nettverk for strategiske kunder 16. april 2004. Men nå får arrangementet sitt faste årlige ståsted på Ullevaal Stadion, og i tradisjonen tro med sterke foredragsholdere på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå. Smith frister med blant andre NHO-sjef Kristin Skogen Lund som en av innlederne på neste års Futurum i mars 2017.

Omfattende konsern

PostNord-konsernet omsetter for ca. 40 milliarder kroner og har 37.000 medarbeidere. Daglig leverer PostNord 11 mill. brevsendinger, 300.000 B2B-pakker, 350.000 B2C-pakker, 100.000 paller. Konsernet har et lagerareal på 400.000 kvadratmeter.

Til toppen