Cargolox startet fra 1.november 2016 opp fast rute til Oslo Lufthavn/Gardermoen. Ruten betjenes med en Boeing 747-8F som har en lastekapasitet på 135 tonn, og har bidratt til den kraftige veksten i godsvolumer fra OSL i 2017.

Fraktvekst på OSL

Fraktvolumene på Oslo Lufthavn Gardermoen har økt med nesten en tredjedel første halvår i 2017.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo lufthavn legger bak seg et første halvår med rekordvekst på flyfrakt og etablering av seks nye fraktselskap. 86.700 tonn med flyfrakt ble fløyet inn og ut, noe som tilsvarer en vekst på 32,1 prosent sammenlignet med første halvår i 2016, opplyser Avinor i en pressemelding.

17 ukentlige avganger

Oslo lufthavn betjenes nå av 17 ukentlige fraktavganger som utelukkende betjener det norske sjømatmarkedet. På åtte måneder har Emirates Sky Cargo, AirBridge Cargo, Cargolux, Turkish Cargo, CAL og DHL lagt Oslo lufthavn inn i sitt nettverk.

I 2017 forventer Oslo lufthavn å håndtere opp mot 90.000 tonn sjømat som flyfrakt, noe som er en økning på over 50 prosent sammenlignet med 2016.

Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen og flyplassdirektør Øyvind Hasaas ved Avinor Oslo lufthavn forteller samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om planene for et sjømatsenter på Oslo lufthavn.

- Aktiv og oppsøkende arbeid mot fraktflyselskapene og samarbeid med sjømateksportørene har gitt konkrete resultater og en økning på 105 prosent i tilgjengelig tonnasje for sjømatnæringen ut fra Oslo lufthavn. Dette understreker viktigheten av at Avinor er en viktig premissgiver for at Norge skal nå sine eksportmål for eksport av sjømat til de oversjøiske markedene, sier direktør for cargo i Avinor, Martin Langaas.

11. oktober i fjor startet også Emirates SkyCargo opp med rene fraktflyvinger fra Oslo Lufthavn.

Jobber for flere ruter

En ny ukentlig frakt avgang fra Oslo lufthavn vil årlig kunne betjene sjømat til en eksportverdi av en kvart milliard kroner.

- Det er en stor global interesse for det fraktpotensialet som ligger i Norge og den forventede veksten i norsk sjømateksport. Vi vil fortsette jobben med å sikre enda bedre eksportforutsetninger og flere fraktruter for norsk sjømatnæring i tiden som kommer, avslutter Langaas.

Powered by Labrador CMS