Torfinn Anderson, produktsjef hos Rodin & co, ved de to 28 meter lange smøregravene som ble heist på plass ved den nye tomta.
Torfinn Anderson, produktsjef hos Rodin & co, ved de to 28 meter lange smøregravene som ble heist på plass ved den nye tomta. (Bilde: Freja)

Fraktet 28 meter lang grav

Freja Transport & Logistics fraktet to 28 meter lange smøregraver fra Tyskland til Bertel O. Steens nye verkstedanlegg i Sandefjord.

Freja Transport & Logistics har vært transportleverandør for Rodin & Co AS og Heda AS gjennom flere år. Selskapet har levert flere smøregraver de siste årene til bilverksteder i hele Norge.

«Prosjektet» som denne gangen ble levert, er to sammenhengende smøregraver til Bertel O. Steens nye verksted i Sandefjord. Smøregravene skal brues til å utføre service på vogntog og busser uten å måtte flytte på kjøretøyet under prosessen.

Freja fraktet to smøregraver på 28 meter hver, pluss et vogntog med deler, fra produsenten i Tyskland og til byggeplassen for det nye verkstedet i Sandefjord.

- Den jobben Freja gjør, den er så utrolig viktig. Freja sørger for on-time levering og god bistand og hjelp fra hyggelige sjåfører som vet hva de driver med, sier Torfinn Anderson, produktsjef i Rodin & Co AS, i en pressemelding fra Freja.

- Planlegging, organisering og oversikt er utrolig viktig når prosjektet skal installeres og man er avhengig av å ha kontroll på både riktig personale, kontrollører, flere kraner og ikke minst sikkerhet.

Kjetil Ryding, salgskontakt for Rodin hos Freja, synes det er interessant å få være med gjennom hele prosessen og å se hvordan transportene fungerer i praksis:

- Jeg kan ikke annet enn å være litt stolt over å bidra i et såpass velorganisert prosjekt.

Se Frejas egen video fra lossingen og plasseringen av graven: 

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen