Vi må samhandle og gjøre de store løftene sammen, kom det samstemt fra ordførerne (f.v.) Berit Flåmo (Frøya), Rita Ottervik (Trondheim) og Ole L. Haugen (Hitra) da de underskrev et forpliktende samarbeid i fjor. Foto: Per Dagfinn Wolden

Fra samhandling til splid

Hele styret er kastet, unntatt ett medlem, og Roar Arntzen blir ny styreleder i Trondheim Havn.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den omstridte styrelederen Otto Frøseth erstattes av Roar Arntzen (69) som blant annet vært leder for St. Olavs Hospital og sjef for Sintef. Han har en rekke styreverv og nyter stor tillit. Det er grunn til å tro at Arntzen vil få bred støtte som styreleder.

Som nestleder i styret foreslår valgkomiteen Monica Haftorn Iversen (41), også hun fra Trondheim. Hun er den eneste som sitter i dagens styre som foreslås gjenvalgt. Haftorn Iversen jobber som økonomisjef i Danske Bank. Som øvrige styremedlemmer foreslås Siv Tove Aune, Namsos, Svein Eggen, Verdal, Trygve Berdal, Snillfjord (nye Orkland kommune og Gunn Iren Berg Svendsen, Stjørdal. Alle disse er nye i styret.

Den omstridte styrelederen Otto Frøseth er dermed kastet og skiftet ut.

Krangel framfor samhandling

- Vi må samhandle og gjøre de store løftene sammen, kom det samstemt fra ordførerne Berit Flåmo (Frøya), Rita Ottervik (Trondheim) og Ole L. Haugen (Hitra) da de underskrev et forpliktende samarbeid i fjor.

De understreket at samhandling skal løfte sjøtransporten og friksjoner og gnisninger mellom Trøndelagshavnene skal være en saga blott. Nå skal det samhandles om kysthavnene og sjøveis laksetransport.

Trondheimsordfører Rita Ottervik ivrer for felles midt-norsk havneselskap langs hele Trøndelagskysten som en fremtidsrettet transportløsning.

- Vi må samhandle og gjøre de store løftene sammen. Trondheim Havn har vært for dårlig på å samarbeide med kystkommunene om havneutvikling og sjøtransport. Men nå er friksjonen og gnisningene borte, fortalte Ottervik til Mtlogistikk.

Avtalen bidrar også til å synliggjøre den gjensidige avhengigheten mellom oppdrettskommunene Frøya og Hitra og teknologi, FoU, og landsdelshovedstaden Trondheim for å posisjonere regionen som havbruksregionen nr. 1.

Turbulensen i Trondheim Havn står i sterk kontrast til denne samarbeidstanken.

Havna må tilbake på rett kjøl

Arbeidsoppgavene står i kø for den nye styrelederen i Trondheim Havn, Roar Arntzen.

Han må rydde opp i de interne stridighetene og gjøre selskapet i stand til å spille en viktig rolle innen logistikk og byutvikling.

En opprivende personalstrid har satt viktige prosesser på vent, og tappet Trondheim Havn for kompetanse og kontinuitet. Nå må den nye styrelederen finne en ny havnedirektør og sørge for at Trondheim Havn spiller en aktiv rolle. Både for å sikre og utvikle havnedriften, og for å håndtere havnas viktige rolle for byutviklingen i Trondheim, skriver Adresseavisen.

Den tidligere direktøren for St. Olavs Hospital og konsernsjef for Sintef ser ut til å være mannen som kan få Trondheim Havn tilbake på et konstruktivt og riktig spor. Samtidig får han med seg mange ferskinger i det nye styret. De trenger påfyll av kompetanse for å styre gjennom opprørt farvann, som havna selv har satt seg i.

På representantskapsmøtet i havna onsdag tegnet avtroppende styreleder, Otto Frøseth, et helt annet bilde av de interne stridighetene i selskapet, enn de kildene som har uttalt seg til Adresseavisen de siste dager har gjort. Frøseth kjenner seg ikke igjen i uenighetene, men mener det handler om naturlig «friksjon» mellom havnedirektøren, ansatte og styrelederen.

Trondheim Havn er en viktig aktør i utviklingen av hele Midt-Norge. Det handler om å finne balansen mellom å videreutvikle og drive de viktige havneområdene i hele regionen, samtidig som selskapet må ta et stort ansvar for å utvikle nye og sentrumsnære nærings- og boligområder. Det er viktig å ta vare på havneområdene langs Trondheimsfjorden, alt tyder på at havna tross alt bør ligge ved sjøen også i fremtiden. Men med klok byutvikling bør det også skapes boliger og næringsvirksomhet på gamle havneområder, når industri som ikke er avhengig av sjøtransport flyttes til bedre lokaliteter, skriver Adresseavisen.

Powered by Labrador CMS