– Vi er inne i en utvikling som stiller nye krav til logistikk og kommunikasjon, understreket Robin Olsen på PostNords e-d@y´16 denne uken.

Fra landhandel til e-handel

– Tradisjonell handel er i endring, slo Robin Olsen fast på PostNords e-d@y´16 denne uken.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den administrerende direktøren i PostNord pekte på digitaliseringens betydning for handel og logistikk.

Foredragsholderne på den nordiske logistikkaktørens e-handelsarrangement tok godt over 150 tilhørere med på en reise gjennom noen hundre år med handel, hvor hovedfokus var dagens e-handelstrender.

Gned seg i hendene

At e-d@y´16 ble lagt til slutten av november, er neppe en tilfeldighet. Mange gned seg i hendene etter en innbringende Black Friday, og desember-handelen sto for døren. Fagsjef handel i Virke, Johanne Kjuus, sørget for å skape julestemning ved å fortelle at vi julehandler for 58 milliarder kroner.

– Det er en klar trend at netthandelen øker, noe tallene fra Black Friday viser. 33 prosent flere handlet på nett i år enn i fjor, fortalte Kjuus.

Nye løsninger

– For 15 år siden dukket de første nettbutikkene opp. I dag ser vi at det er de tradisjonelle handelshusene som driver utviklingen videre, en utvikling som stiller nye krav til logistikk og kommunikasjon, understreket Robin Olsen.

Han viste til at PostNord har mye datainformasjon og analyseverktøy som muliggjør betydelige logistikkforbedringer.

– Gjennom de digitale løsningene kan kundene eksponeres på en måte som skaper gjenkjøp, sa Olsen og fortsatte:

- Kjennetegnet ved satsingene på e-commerce er blant annet sømløshet, valgmuligheter og kommunikasjon med sluttkundene.

Må «se» kunden

Nina Marie Eriksson, partner i Digitalbyrået NXT/A2N fremhevet den enorme utviklingen innen handel fra hennes bestemor plukket gulrøtter som ble vinterlagret i en sandhaug i kjelleren, til den samme bestemoren i dag som gleder seg over å handle inn mat på Kolonial.no.

– Du må kjenne målgruppen din, være målrettet og personlig i kommunikasjonen. Det er viktig å ”se” kunden, sa Eriksson som fremhevet at Kolonial.no er en fantastisk oppfinnelse.

Et endret mønster

Markedssjef Ragnhild Werenskjold i Solberg & Hansen, fortalte at den tradisjonsrike kaffeleverandøren for to måneder siden åpnet for å selge kaffe direkte til forbruker over nettet.

– Vi har holdt på med nettsalg til profesjonelle kunder i ti år. Men forbrukermønsteret er nå endret, sa hun.

PostNords utviklingssjef Kristin Anfindsen understreket at enkelhet er hoveddriveren i dagens netthandel.

- Men vi kommer til å stille helt andre krav til netthandelen som etter hvert blir sømløs og fleksibel gjennom hele kjøpsprosessen, sa hun.

Anfindsen pekte også på økt krav til rask levering.

- Her finnes det allerede løsninger som sørger for levering i løpet av en time. Vi vil se bruk av delingsøkonomi også ved varelevering, ved at man benytter folks fritid og ledig kapasitet til å levere på kort tid. Vi kan godt tenke oss denne ordningen industrialisert, sa Anfindsen.

Powered by Labrador CMS