Scania lanserer L-serien med lavere innsteg.

Fortsetter lanseringene

NYE MODELLER: Scania forsetter med nye lanseringer av sin Next Generation. Nå er det blant annet en ny og lavere L-serie som kommer i tillegg til flere utgaver av P-serien.

Den nye L-hytta har et lavere innsteg enn hva Scania har hatt tidligere. Hensiktene har vært å lage en lastebil som er enda bedre tilpasset bydistribusjon. Innsteget er likt på begge sider av bilen. 

Målgruppen for den nye L-modellen er å ha en mindre lastebil for bytrafikk. Scania har laget den med henblikk på varelevering, renovasjonskjøring og serviceoppdrag i urbane strøk.

Også P-serien, som har vært Scanias minste biler til nå, har blitt oppgradert i Next Generation. For å lage mer plass inne i hytten er motortunnelen blitt lavere. Det gir en bedre arbeidsplass for sjåføren.

Mindre motor

Den andre store nyheten er at Scania lanserer en ny og mindre 6-sylindret 6,7-liters motor. Med denne motoren, som også er fysisk mindre enn 9-literen som har vært Scanias minste til nå, blir det mulighet til å passere foran motortunnelen inne bilen.  

Det spesielle er at det ikke er Scania selv som har laget motoren. Det er det amerikanske Cummings som gjør.  Scania og Cummings har i mange år hatt et tett samarbeid.

Reduksjon

Med denne motorserien sier Scania at de skal kunne oppnå opp til 10 prosent reduksjon i drivstofforbruket. En av hovedgrunnen til det er en vektreduksjon på formidable 360 kilo sammenliknet en 9-liter.

Den nye motorserien kommer i 220, 250 og 280 hestekrefter. Disse får alle maksimalt dreiemoment fra 1050 o/min og opp til 1600 o/min for den største versjonen. Eksosbehandlingen på denne nye motoren er kun SCR.

VERSJONER: Også L-serien til Scania kommer i flere versjoner.
VERSJONER: Også L-serien til Scania kommer i flere versjoner.

Den nye lillebroren i Scanias motorrekke er tiltenkt totalvekter opp i 26 tonn. Den er som alle andre Scania Euro6 motorer godkjent for HVO.

Crewcab

Scania har solgt mange av sine P-lastebiler med den doble hytta CrewCab, De er mest brukt på brannbiler. Nå blir disse hyttene med fire dører tilgjengelig også for Next Generation.

Nytt er det også at nå også Scania kan tilby ekstra vindu i sidedøren på sine distribusjonslastebiler. De kaller det City Safe Window. Vinduet kan bestilles på både P- og L-serien.

For en måned siden lanserte Scania også en ny 13-liters gassmotor på 410 hestekrefter for både LNG og CNG.

Til toppen