Det er lenge siden MAN er avbildet i statistikksammenheng, men nå merker produsenten en forsiktig, men tydelig vekst i den tyngste klassen.

Fortsatt oppgang i lastebilsalget

Trykket holdes fortsatt meget godt oppe i lastebilmarkedet pr. utgangen av oktober. Det blir neppe noe sammenbrudd de to månedene som er igjen av 2016 heller.

Selv det aller letteste lastebilsegmentet begynner å nærme seg nivået for fjoråret. Alle de øvrige klassene har vekst, den tyngste over 22 tonn riktignok med bare 7,2%. Likevel har denne vektklassen alene en økning på over 200 enheter.

De svenske merkene er lokomotivet i de to tyngste klassene. Over 22 tonn har svenskene nesten 80% av markedet. Når Mercedes-Benz også har en god utvikling og har en markedsandel på nesten 13%, blir det lite igjen til de andre.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.

3,5 – 5,9 tonn

Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz og hvor både dette merket og VW på 2.-plassen i motsetning til tidligere i år har krabbet akkurat over fjorårsnivået. Begge har god fremgang i markedsandel, ettersom hele tilbakegangen i segmentet faller på «Andre».

6,0 – 9,9 tonn

Iveco dominerer denne klassen og har en markedsandel på nesten 48%. Det betyr faktisk at alle andre merker har nedgang i markedsandelen, også de som har registrert noen flere enheter enn i samme periode ifjor. De øvrige merkene ligger antallsmessig omtrent på fjorårsnivået. Klassen ligger nå 32,1% over fjoråret pr. utgangen av oktober.

10,0 – 15,9 tonn

Mercedes-Benz fortsetter som suveren markedsleder, men ikke riktig så dominerende som ifjor. Den klart største veksten er det imidlertid Iveco som står for med sin nye Eurocargo. Også Renault viser stor vekst, faktisk en tredobling, men fra et vesentlig lavere nivå. Dette segmentet opplever den største veksten fra samme periode ifjor, med hele 32,4%.

16,0 – 21,9 tonn

Også dette er en klasse med betydelig vekst, pr. utgangen av oktober 26% sammenlignet med samme periode ifjor. De fire største øker i antall, mens de tre minste går ytterligere tilbake. Det er imidlertid ingen som kan måle seg med Volvo som nesten har doblet antall enheter og styrket markedsandelen kraftig fra ifjor. Scania hadde nærmet seg Volvo kraftig for en måned siden, men nå har Volvo reist fra igjen. Scania har dessuten en nedgang i markedsandel og deler i så måte skjebne med søsterselskapet MAN som også opplever vekst i antall enheter. De syv enhetene som er registrert under «Andre» i vårt oppsett er kjøretøy ombygd og registrert som Øveraasen.

22 tonn og tyngre

Dette er den klart dominerende klassen, og selv om økningen sammenlignet med de ti første månedene ifjor er litt mindre enn for en måned siden, er det altså snakk om 210 flere biler enn for ett år siden. Volvo alene har en økning som er sterkere enn dette, og det betyr selvsagt at andre har gått ned. Det gjelder nummer to på lista, Scania, men den østsvenske produsenten nærmer seg nå fjorårsnivået med sin flunkende nye bil. Både Mercedes-Benz og MAN har vekst. Ikke minst må det være oppløftende for sistnevnte som har slitt med et ufullstendig motortilbud tidligere i den tyngste klassen. Etter IAA i september er det nå på plass.

De tre minste globale merkene går tilbake. Aller verst er det for DAF som opplever mer enn en halvering og Renault som er tett på en halvering. Om en ny, skandinavisk DAF-organisering kan rette på noe, gjenstår å se. Renault ligger i skyggen av storebror Volvo, og ifjor hadde merket oppsving i hovedsak på grunn av et godt salg til en stor utleieaktør.

Til toppen