Den første gassdrevne Volvo FE 320 6x2 med komprimatorpåbygg fra Joab skal nå på demonstrasjonsturne rundt om i landet.
Den første gassdrevne Volvo FE 320 6x2 med komprimatorpåbygg fra Joab skal nå på demonstrasjonsturne rundt om i landet.

Første Volvo FE på gass i Norge

Nå satser Volvo på gassdrevne lastebiler. Den første Volvo FE på norske GA-skilter ble vist på et pressemøte 21. januar.

De som husker noen år bakover, vil kanskje protestere og si at Volvo har presentert gassbiler i denne bilstørrelsen før. Det er noe riktig, men ikke helt. Det var snakk om Volvo FL og FE drevet med motorer for metandiesel. Disse bilene hadde dieselmotorer modifisert for å kunne gå på en blanding av diesel og metangass. Tanken bak var å utnytte dieselmotorens høyere effektivitet drevet hovedsakelig med gass, men hvor dieselen var nødvendig for å antenne drivstoffet.

Så ble det stilt. Konseptet var rett og slett ikke helt problemfritt. Metandieselen er definitivt ikke gravlagt, men det trengs åpenbart mer utviklingsarbeid før vi får høre mer om motortypen..

«Riktig» gassbil

Den løsningen Volvo nå har presentert, er en «riktig» gassmotor, altså en motor som tenner etter Otto-metoden med tennplugg og som går på kun metangass. 9-litersmotroen G9K har en effekt på 320 og et største dreiemoment på1356 Nm. Motoren kan gå både på biogass og naturgass som kjemisk sett nærmest er identiske drivstoffer. Biodiesel er særlig interessant ettersom CO-utslippene er 70% lavere enn med ordinær fossil diesel, men også fordi det nå produseres biogass hos flere renovasjonsselskaper med blant annet matavfall som råvare.

Volvo har følt et savn når det gjelder å kunne tilby et gassalternativ, ettersom det i mange anbud på renovasjonsbiler kreves gassmotor. Den tre-akslede demonstrasjonsbilen til Volvo Norge er da også bygd opp med renovasjonspåbygg fra Joab. Den vil i tiden fremover bli demonstrert for renovatører rundt om i Norge.

Til toppen