Første el-varebil for Deutsche Post
(Bilde: )

Første el-varebil for Deutsche Post

Deutsche Post DHL Group og Ford skal lage 150 elektriske varebiler sammen i løpet av året.

Den elektriske varebilen, Streetscooter WORK XL, er basert på chassiset til en 2T Ford Transit. Den er utrustet med en elektrisk drivlinje og et karosseri basert på spesifikasjoner fra Deutsche Post DHL-gruppen.

I løpet av 2017 skal rundt 150 Streetscooter WORK XL produseres ved fabrikken i Aachen i Tyskland.

Deutsche Post DHL Group, deres datterselskap StreetScooter og Ford planlegger i fellesskap å produsere hele 2500 elektriske varebiler av denne typen innen utgangen av 2018, opplyser Ford i en pressemelding.

- Den er perfekt for å levere pakker i storbyer og andre tett befolkede områder, og vil hjelpe oss med å levere et stadig økende volum med pakker på en mer miljøvennlig og støyfri måte, sier styremedlem i Deutsche Post AG, Jürgen Gerdes.

Hver varebil skal ifølge beregninger kunne redusere CO2-utslipp med rundt 5 tonn og 1.900 liter diesel årlig. Med 2500 elektriske WORK XL på veien gir dette totale besparelser på hele 12.500 tonn med CO2 og 4,75 millioner liter med diesel hvert eneste år.

- Vi er veldig stolte av dette ambisiøse prosjektet og vårt sterke partnerskap med Deutsche Post DHL Group og StreetScooter. Prosjektet vil gjøre oss til Europas største produsent av mellomstore elektriske varebiler sier toppsjefen for Ford i Europa, Midt-Østen og Afrika, Steven Armstrong.

WORK XL vil ha et lasteromsvolum på 20 kubikkmeter og ha plass til mer enn 200 standardpakker. Den elektriske varebilen kan utrustes med batteripakker fra 30 kWh til 90 kWh. Dette vil gi bilen en rekkevidde mellom 80 og 200 km. Med en ladekapasitet på opptil 22 kW er den gjennomsnittlige ladetiden tre timer.

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen