Med tradisjonelle bly-batterier kan ECG100-180 klare et fullt åttetimers skift på én lading. (Bilde: ANDREW CLELLAND)

Først med elektriske stortrucker

Kalmar har lansert en serie elektriske trucker med kapasitet opp til 18 tonn.

Kalmar ECG100-180 er de første gaffeltruckene som er tilgjengelig elektrisk med så stor løftekapasitet. Kalmar lover at de nye truckenes utslippsfrie el-teknologi hjelper kunden å redusere sin miljøpåvirkning betydelig.

Kalmar er først med elektriske trucker med en løftekapasitet på opp til 18 tonn.
Kalmar er først med elektriske trucker med en løftekapasitet på opp til 18 tonn. Foto: Corepics VOF

El-truckene har den samme ytelsen som sine dieseldrevne brødre, men uten eksos, støy og motorvibrasjoner.

Ifølge Kalmar blir også vedlikeholdskostnadene på de nye 10-18 tonns-truckene vesentlig lavere enn med tilsvarende dieseltrucker. El-versjonene er selvsagt dyrere i innkjøp, men ifølge Kalmar vil investeringen være tilbakebetalt i løpet av to til fire år med normal bruk.

- Elektriske trucker er vinnere i det lange løpet. Tidligere har begrenset løftekapasitet vært et hinder for at flere kunder har valgt dette alternativet. Vi er meget stolte å være den første ledende truckprodusenten av el-trucker med denne løftekapasiteten, sier salgs- og markedssjef i Kalmar Norway, Bjørn Fritzell.

- Ved bruk av el-trucker får du vesentlig lavere driftskostnader enn ved bruk av dieseltrucker, da vedlikeholdet er enklere og raskere. Kunder som ønsker trucker uten utslipp av eksos, og lavere støy kan nå få dette uten at det går på bekostning av kapasitet, legger han til.

Truckene er tilgjengelig med bly- eller litiumbatteri. Med blybatteri klarer disse store truckene en åtte timers arbeidsdag på én lading.

De elektriske stortruckene har nå EGO-førerhuset som standard. Dette gir god sikt og ergonomi. Som tilleggsutstyr er 180 graders vendbar førerplass tilgjengelig.

Til toppen