Daniela Gomes og Viktorija Vanagaite plukker fra 1400 ulike produkter.

Fornyet sex-logistikken

Det kreves godt logistikkhåndverk når salget av sexleketøy plutselig tredobles.

  • Endret

På Berger er Brings lager fullt av dildoer, vibratorer, sexdukker og andre pirrende varer som venter på å bli distribuert til butikker rundt om i landet og til nettkunder. For tre år siden valgte nemlig Kondomeriet å outsource sin lagerdrift til Bring Warehousing.

Kondomeriet selger sexleketøy for nesten 100 millioner kroner i året, og opplevde for ikke lenge siden en plutselig og eksplosiv vekst.

Logistikkoordinator og engrosansvarlig i Kondomeriet, Sanna Mingotti sier at det ville blitt tøft å håndtere store salgsøkninger i forbindelse med «Fifty Shades of Grey», julekampanjer og andre kampanjer som under «Black Friday» selv. «Fifty Shades» ga en omsetningsøkning på hele 208 prosent. Folk skulle ha effektene fra filmen og boka.

Bring-KAM Martina Winsell, Kondomeriets logistikksjef Sanna Mingotti og Nighat Ali ved reolene til Kondomeriet.
Bring-KAM Martina Winsell, Kondomeriets logistikksjef Sanna Mingotti og Nighat Ali ved reolene til Kondomeriet.

‒ Bring er dyktige på håndtering, de har egne folk på vår operasjon, og det hele blir mer effektivt. Vi slipper å bruke mye ressurser på lagervirksomheten, men kan heller konsentrere oss om å markedsføre og selge. Vi har tett og god kommunikasjon med Bring for å opprettholde den gode flyten, og sikre at lageret er forberedt foran større kampanjer, sier Mingotti.

Samarbeidet fortsetter

Lageravtalen med Kondomeriet er nå fornyet med tre år.

‒ Under oppstarten var det mye nytt for alle, og det tok litt tid å få opp en optimal løsning. Bring Warehousing håndterer hele lageret til Kondomeriet, mottak, plukking, pakking av varer til både privatpersoner, forhandlere egne butikker samt returer. Samarbeidet med Kondomeriet og «maskineriet» på Berger er velfungerende nå, sier Brings KAM Martina Winsell.

1400 produkter

Artiklene fra Berger går enten rett hjem til nettkunder eller til en av Kondomeriets butikker. Her fra Karl Johan i Oslo, ved Caroline Braathen.
Artiklene fra Berger går enten rett hjem til nettkunder eller til en av Kondomeriets butikker. Her fra Karl Johan i Oslo, ved Caroline Braathen.

Rune Martinsen er produksjonsleder hos Bring Warehousing på Berger. Avdelingen hans teller 24 medarbeidere. Tre–fem personer betjener kun Kondomeriet, og det må til for å ha oversikten over de rundt 1400 ulike produktene.

‒ Kondomeriet er gode på logistikk, og sammen har vi fått til en god arbeidsflyt. Bestillinger som kommer inn før klokken 12.00 sendes ut samme dag, og 70 prosent av varene går i to ulike esker tilpasset postkasser, sier Martinsen.

Kondomeriet har en merkevarekjennskap på 94 prosent i Norge. Nettbutikken står for rundt 40 prosent av selskapets omsetning. Kondomeriet har ti fysiske butikker fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

Fyller opp

Kondomeriet er én av flere større virksomheter som har lager hos Bring på Berger. Nå har også Eurosko og Orkla valgt å samle flere av sine lagre hos Bring, opplyser Bring i en pressemelding. Orklaavtalen innebærer håndtering av lager- og distribusjonsvirksomheten til Orkla Confectionery & Snacks Norge, Orkla Health Norge, Orkla Foods Norge og Lilleborg.

Bring Warehousing blir også Euroskos nye sentrallager i Norden, og Eurosko-gruppen blir en av de største kundene på Berger. Lageret til Euroskos datterselskap, Tilbehørshuset i Moss, har også flyttet sitt volum til Berger. Dermed samler konsernet logistikken for både sko og tilbehør, som skokrem, såler og lisser.

Til toppen