Schenkers Head of Air Freight, Morten Würgler, har funnet suksessformelen for flylogistikk av norsk sjømat. Foto: Per Dagfinn Wolden
Schenkers Head of Air Freight, Morten Würgler, har funnet suksessformelen for flylogistikk av norsk sjømat. Foto: Per Dagfinn Wolden (Per Dagfinn Wolden)

Formelen for flyfrakt-suksess

Flyfraktens opptur og nye fiskelykke ble bekreftet på Schenkers sjømatseminar på Gardermoen denne uken.

Et 100-talls deltagere fra flyselskaper, terminaler, eksportører og emballasjeindustrien representerer en solid plattform for utveksling av fremtidens sjømatlogistikk og flyfrakt.

Schenkers Head of Air Freight, Morten Würgler, fant suksessformelen allerede i fjor på det første sjømatseminar med fokus på flylogistikk av norsk sjømat. Årets sjømatseminar, det andre i rekken, bekrefter at dette er en ny årlig møteplass som aktørene har savnet.

Schenker har en sentral rolle med å organisere frakt av sjømat til hele verden.

Rett til værs

Norge eksporterte ca. 8700 tonn samlet til Kina og Hong Kong første kvartal i år. Kineserne er nå det 8. største eksportmarkedet for laks fra nordiske land, og har dermed passert tyskerne.

Med den enorme eksportveksten av sjømat har det vokst frem en ny milliardindustri innen fly-logistikk, hvor både rene fraktfly og passasjerfly brukes.

Fremtidsrettede løsninger

- Gjennom europeiske gateways klarer vi både tidseffektive og økonomiske løsninger. Det sikrer konkurransedyktige vilkår for norsk sjømat globalt, forteller en fremoverlent Morten Würgler.

Han fremhever viktigheten av Schenkers eget kjølelager for sjømat som ble etablert på Heathrow London i 2015.

- Via London har vi tilgang på flere hundre direkteflyvninger til USA daglig og det samme til Asia. Ingen annen gateway slår dette, understreker Würgler og tilføyer:

- Direkte løsninger fra Oslo kommer fortsatt til å være viktige, det er viktig at næringen passer på å sikre smekkfulle fraktfly, slik at de forblir i Oslo. Etterspørselen på flyfraktkapasitet fra Europa er stadig økende, og betalingsvilligheten er langt større enn hva markedet her er villig til å betale, sier Schenkers flyfraktsjef.

Også på bil

Langt fra all norsk sjømat flys fra Oslo, mye kjøres også til steder som København, Amsterdam og Stockholm for utflyvning.

Som kjent planlegger Avinor å bygge ny sjømatterminal ved Oslo Lufthavn med byggestart i 2018.

Würgler har bred erfaring innen flyfrakt fra først DSV i Danmark, Houston, TX og Kristiansand. Fra 2008 har han jobbet i Schenkers norske virksomhet.

Nå ser han frem til å ta fatt på planleggingen av Seafood Seminar 2019.

Til toppen