Flyfrakt av fisk fra Andenes

Flyfrakt av fisk fra Andenes

Vil etablere logistikkselskap på Andenes for å fly Norges ferskeste fisk til verdensmarkedet.

Logistikkguruen Halvard Martin Hartvigsen har tatt initiativ til flybåren fisk fra Andøy i Nordland.

I samarbeid med Samskap, kommunens organ for omstilling og næringsutvikling fram mot 2023, har han testet ut interessen i verdensmarkedet for å ta imot 12 timer fersk fly-fraktet filet fra Andenes.

Klar for flyfrakt

– Hoteller, restauranter og butikker er veldig klar for flyfrakt av fisk. Det vil korte ned frakttiden med fem døgn til for eksempel Spania, som nå foregår på hjul, sier Hartvigsen.

Han håper på støtte fra Samskap til å gå i gang med å utarbeide en forretningsplan.

- Det må etableres et logistikkselskap for å samkjøre alle leddene, forteller han og fortsetter:

- Hvis flyfrakt av sjømat til eksportmarkedene løses som en fellesfunksjon for flere aktører i geografisk nærhet, vil det være kostnadsmessig god løsning som kan konkurrere med annen frakt gjennom å hente ut en høyere pris hos forbrukeren.

Unik beliggenhet

Hartvigsen understreker at det ikke finnes noe fiskevær i Norges land som ligger så nært en flyplass som Andenes.

Derfor fikk han idéen om en flyfraktrute til Tokyo på ni timer.

- Beregner vi tre timer fra fisken er levert fra fiskeren til den er bearbeidet som filet og levert på flyet, vil fisken som tilbys markedet i Tokyo være 12 timer gammel, sier Hartvigsen som har snakket med sjømatimportører både i Tokyo, Singapore, Spania og Italia.

– Dersom prosjektet skal lykkes inngår vi et nærmere samarbeid med fiskeoppkjøper og hopper over eksportør i Norge for å få fisken ut fort og rimelig. Logistikkselskapet sørger for at fisken blir kjøpt direkte fra fiskeren eller fiskeoppkjøper, forteller Hartvigsen som understreker følgende:

Returfrakt

- For å bli konkurransedyktig i pris må det inngås avtaler om returfrakt tilbake til Andenes.

Hartvigsen ser da for seg frukt, grønnsaker og blomster med kort holdbarhetstid.

– Da blir Andenes et distribusjonssenter, sier han.

Filet-frakt

- Logistikkselskapet tar ansvar for varen fra fisken slaktes til det øyeblikket den ankommer flyplassdestinasjonen. Det hevdes at det ikke lønner seg å skjære filet lokalt, da det gjøres så mye billigere i Polen eller Kina. Det er en myte. De totale kostnader med denne virksomheten lokalt er så godt som det samme, forteller Hartvigsen som ser for seg at 30 filet-skjærere produserer 25 tonn om dagen.

Verdiskaping

Han er opptatt av å beholde verdiskapning lokalt, og ikke sende alle råvarer ut og levere arbeidsplasser til andre på et «sølvfat».

Hartvigsen understreker at planene om bedre logistikk for fersk sjømat, ikke skal skje i konkurranse med tradisjonelle bearbeidingsmåter som frosset, tørket og saltet fisk, men som en forbedring av nåværende logistikk for fersk (kjølt) sjømat.

Hartvigsen tror også flyfrakt kan berge arbeidsplasser hos dem som arbeider med vedlikehold av fly.

– Vi vil fange opp mange overtallige på teknisk, vedlikehold og drift på den sivile delen, sier han.

Logistikkguru

Hartvigsen vil med dette sette Andenes på kartet som leverandør av den ferskeste sjømaten i hele Norge for eksport. Han er opprinnelig fra Andenes, og har en lang karriere innen logistikk i Sjøforsvaret. Hartvigsen er bosatt i Laksevåg i Bergen, og driver sitt eget konsulentfirma HMConsult.

Selv startet han sin karriere som 11-åring i 1954, da han i stedet for å selge torsketunger lokalt, daglig eksporterte 50 kg torsketunger til Oslo. Han tjente en årslønn for industriarbeidere i løpet av tre måneder.

Til toppen