tømmerterminalen på Nesbyen er rustet opp til beredskapsterminal for gods. Foto: Bane NOR

Flunkende nye – håper de ikke blir brukt

Bergensbanen har fått to nye beredskapsterminaler for gods.

Bane Nor har som mål at så mye gods som mulig skal fraktes på jernbanen i stedet for med bil. For å gjøre frakten tryggere, trengs beredskapsterminaler der gods enkelt kan fraktes over på biler dersom fjelloverganger blir stengt.

Mellom Oslo og Bergen går omtrent halvparten av godset med tog. I fjor var mellom 80 og 90 prosent av godstogene framme til rett tid, men snø, ras eller flom kan raskt stenge deler av strekningen.

Nå står to beredskapsterminaler klare mellom Oslo og Berge, en på hver side av fjellet.

På østsiden er terminalen etablert på en tømmerterminal ved Nesbyen stasjon. Her har spor 3 og 4 fått ny pukk og nye sviller, og ved siden av sporet er det lagt asfalt som tåler tunge vogntog. Denne terminalen sto klar i november.

På vestsiden er det laget en terminal tre kilometer fra Voss, langs den nedlagte Hardangerbanen. Området har vært benyttet som lager og ha nå fått ny dreninger, asfalt og lysanlegg. Pukk og nesten 5000 betongsviller er skiftet ut. Det siste som står igjen er arbeid på noen bruer som skal gjøres i løpet av våren.

- Begge steder har vi hatt lokale leverandører inne og har samarbeidet godt med kommunene. Vi håper jo at det ikke blir bruk for disse terminalene, men dersom banen blir stengt, står de klare, sier prosjektleder Anders Sirevaag.

Til toppen